Wij gebruiken cookies op de website. Analytische cookies laten ons geanonimiseerd zien hoe men de website gebruikt. Met die inzichten monitoren en verbeteren we fsin.nl. Lees meer

Ik ga niet akoord

‘Betrokken mensen maken het verschil’

Het was de rode draad tijdens het FSIN Brunchcongres op de Horecava in de Amsterdam RAI: het belang voor de foodservice van geëngageerde medewerkers. Tijdens lezingen benadrukten verschillende sprekers: ’Geëngageerde mensen maken het verschil.’

16 januari 2020 - Het was Ton van Veen, cfo van Jumbo Supermarkten, die tijdens de slotlezing deze uitspraak deed. Hij gebruikte hem in relatie tot de ambities die Jumbo heeft met La Place. Van Veen en zijn organisatie willen La Place opschalen. ‘Vorig jaar groeiden we licht van 101 naar 105 vestigingen. Maar eigenlijk willen we natuurlijk het liefst 1500 restaurants, niet eens perse alleen in Nederland.’ Afgezien van het schaalbaar maken van La Place, heeft Jumbo veel betrokken medewerkers nodig om de nieuwe merkbelofte waaraan het bedrijf werkt, waar te kunnen maken.

Tekort aan medewerkers
Dat het heden ten dage niet eenvoudig is om gepassioneerde werknemers te vinden, maakte Peter Hein van Mulligen pregnant duidelijk tijdens zijn lezing. De hoofdeconoom van het CBS toonde statistieken die boekdelen spreken over de arbeidsmarkt: ‘70 procent van alle Nederlanders werkt. Nooit eerder was de arbeidsparticipatie zo groot in ons land. Het aantal openstaande vacatures en het aantal werklozen kent nu een verhouding van ongeveer 1 op 1. Ook dit is ongekend. Het was voor het laatst het geval in 1971.’

Helden van de branche
De nieuwe FSIN-voorzitter Walter Seib, ceo van HMSHost International, onderbouwde met onderzoekscijfers het belang van ‘engaged employees’. Seib: ‘Betrokken medewerkers zorgen voor 41 procent lager ziekteverzuim, 17 procent hogere productiviteit en 21 procent betere winstgevendheid. Medewerkers zijn de helden van onze branche. Wij moeten hun waarde niet onderschatten en ervoor zorgen dat ze zich kunnen ontwikkelen en hen laten floreren.’ Ondernemers die dit niet doen, snijden zichzelf in de vingers, aldus Seib. ‘Koks zijn niet voor niets de beroepsgroep met het hoogste percentage burn-outklachten.’

Gelijke kansen
Seib legde de nadruk op de noodzaak om het personeelsbestand diverser te maken. Hij pleitte voor gelijke kansen voor alle medewerkers, ongeacht geslacht, huidskleur, religie, culturele achtergrond, handicap en ander onderscheid. De foodservice moet de verschillen voluit omarmen. Doet de branche dit niet, dan heeft ze het nakijken, meent Seib. ‘Zoals de consument de keuze heeft om niets bij u te kopen, hebben mensen ook de keuze om níet bij u te komen werken.’ Vier jaar geleden hield Seib ook een lezing tijdens het FSIN Brunchcongres. Toen hamerde hij op het belang voor de foodservice van de vrouwelijke kracht en vrouwelijke eigenschappen.

Ubel Zuiderveld

Kan je iemand helpen met dit artikel? Deel het!