Prijzen out-of-home moeten op de schop

Het out-of-home-kanaal moet een agressiever prijs- en promotiebeleid gaan hanteren. Dat meldt het FoodService Instituut Nederland (FSIN). Voor dit jaar voorspelt het FSIN een omzetverlies van 4,2% voor de buitenshuismarkt, waardoor een ander beleid de enige mogelijkheid is om volgend jaar betere resultaten te behalen.  

28 augustus 2010 - Volgens de FSIN verliest het kanaal anders de strijd met de supermarkten. Dit jaar zal vooral de traditionele horeca terrein verliezen.

 

Volgens Jan-Willem Grievink, directeur van het FSIN, hebben de cafés, restaurants en hotels te maken met een verkeerd prijsbeleid. De Nederlandse supermarkten behoren tot de goedkoopste in de wereld, wat het voor de traditionele horeca moeilijk maakt om te concurreren. De traditionele horeca is hier immers juist 8 tot 10% duurder dan in andere omliggende landen.

 

Volgens Grievink moeten de horecagelegenheden dan ook maatregelen nemen. Ketens als La Place en HEMA hebben bijvoorbeeld de prijzen verlaagd en zijn met een lagere prijs in staat om meer klanten te trekken en meer volume te realiseren. Door de prijsafstand met het supermarktkanaal te beperken en meer in te zetten op promotie zou het out-of-home-kanaal het verschil kunnen verbeteren.

 

Bron(nen): Levensmiddelenkrant (30-7-2010)  

Kan je iemand helpen met dit artikel? Deel het!