Wij gebruiken cookies op de website. Analytische cookies laten ons geanonimiseerd zien hoe men de website gebruikt. Met die inzichten monitoren en verbeteren we fsin.nl. Lees meer

Ik ga niet akoord

Winnaars FSIN Excellence Award 2019

The Seafood Bar en Jumbo Foodmarkt winnen FSIN Excellence Award

Woensdagmiddag 26 juni 2019 is de FSIN Excellence Award uitgereikt aan twee foodformules die – elk op hun eigen terrein – baanbrekend zijn en daarmee indirect de hele sector in een nieuwe relevante richting duwen. Dat geldt voor The Seafoodbar met vier vestigingen in Amsterdam en Utrecht. En ook voor de Jumbo Foodmarkt met intussen 7 vestigingen door het hele land verspreid. Beide ontvingen hun onderscheidingen tijdens het grote FSIN Food-500 congres in het Spant! In Bussum uit handen van jury-voorzitter Jan-Willem Grievink, en directeur van het FoodService Instituut Nederland. We citeren uit het juryrapport.

The Seafood Bar heeft een uniek concept met een zeer eigentijdse inrichting die aantrekkelijk werkt op de consument. Bovendien hebben ze vis in al zijn verscheidenheid populair gemaakt. De achtergrond van het restaurant is een gerenommeerde visspeciaalzaak in het Brabantse Helmond met ondernemer Fons de Visscher (what’s in a name). De restaurants zijn geschikt voor de snellere luncher, maar ook voor mensen die gewoon lekker en gezellig wil genieten. Het is een “all-day-dining” concept met een mooie story-telling rondom de visproducten die ze gebruiken. The Seafoodbar verzorgt ook traiteur en events en verkoopt producten voor thuisgebruik (onder andere conserven). The Seafood Bar is een breed gesorteerd visrestaurant met wilde vis die zoveel mogelijk duurzaam en lijngevangen is.

De familie De Visscher laat zien hoe je liefde voor het product en liefde voor de gast (klant) tot een attractieve winstgevende formule kunt uitbouwen waar medewerkers met plezier hun werk doen en waar de gasten een geweldige ervaring hebben. Er zijn talloze onderdelen van deze formule die leerzaam zijn voor de hele sector: het inkoopbeleid, de inzet van sociale platforms, de inrichting van de restaurants, inclusief keukens en de efficiency en gastvriendelijkheid van het totale proces.

De Jumbo Foodmarkt is in Nederland een game-changer voor het aloude fenomeen supermarkt. Het is het eerste concept dat bewezen heeft dat je een verssupermarkt volledig en geïntegreerd kunt combineren met horeca. Door een ultieme versbeleving te creëren op de winkelvloer met heel veel kookambacht en horeca-elementen is Jumbo een steen in de vijver voor de supermarktbranche aan het worden. De Foodmarkt heeft het verwachtingspatroon van de supermarkt op een veel hoger niveau gebracht. Andere klassieke supermarktmodellen zullen de komende jaren reageren en daarmee de klassieke supermarktwereld in een nieuwe richting duwen. De Jumbo Foodmarkt is in feite de eerste Superant, een gemixt concept van levensmiddelen in zelfbediening en een rijk uitgerust assortiment maaltijden en snacks die onder de ogen van de consument worden klaargemaakt. Gereed voor consumptie thuis, maar ook warm te nuttigen in een restaurantafdeling met een casual uitstraling. En de prijs-kwaliteit verhouding maakt dat dit concept voor een brede doelgroep toegankelijk is. Het bijzondere van de Foodmarkt is dat kookambacht (vers gemaakt) en efficiency (supermarkt) hier hand in hand gaan zodat er een – voor de consument aantrekkelijke – mix ontstaat van kwaliteit en voordelige prijzen.


Wat is de FSIN Excellence Award?

De FSIN Excellence Award is een prestigieuze juryprijs voor een formule die baanbrekend is voor een nieuwe kijk op de verkoop van voedings- en genotmiddelen aan de consument. Het is een juryprijs, omdat we het waardeoordeel van experts uit het vak - zowel retail als horeca - belangrijk vinden voor het beantwoorden van de vraag of het ‘vak’ echt iets kan leren van de winnende formule.


Wat zijn de criteria voor de juryprijs?

Iedere formule die meerdere jaren achter elkaar zeer succesvol is geweest en zich onderscheidt in het foodlandschap en welks beleid leerzaam en/of inspirerend is voor de rest van het vakgebied, kan de prijs winnen. We moeten als foodsector - ook leveranciers - van deze formule kunnen leren. Dat wil zeggen dat de jury moet kunnen uitleggen waarom de betreffende formule (met ondernemer) de FSIN Excellence Award gewonnen heeft. Daarnaast moet de jury kunnen uitleggen wat de rest van het foodservicevakgebied ervan kan leren.


Twee prijzen in 2019

In 2019 reiken we twee prijzen uit. Eén aan een formule met een insteek vanuit de horeca en één aan een formule die vanuit de foodretail zijn vakgebied in beweging zet met ‘foodservice-denken’. Op 26 juni 2019 zullen we de FSIN Excellence Award uitreiken aan:

The Seafood Bar van familie De Visscher

Jumbo Foodmarkt van familie Van Eerd

 

De spelregels:

•  De winnaars van deze onderscheiding mogen op geen enkele manier bekend worden voor 26 juni 2019 om 17.45 uur. We verwachten met het accepteren van de FSIN Excellence Award dat u zich met uw bedrijf zult houden aan dit embargo. Het FSIN zal ook pas op dat moment een persbericht uit laten gaan naar zowel publieksmedia als de vakmedia in de foodsector.

•  Het staat de betreffende winnaars vrij om vanaf 26 juni 17.45 uur zelf ook bekendheid te geven aan deze Award.

•  De trofee en de oorkonde (en het gebruik van het logo) die bij de onderscheiding horen, mogen - met vermelding van het jaar van uitreiking - gebruikt worden in de publicaties van het winnende bedrijf.

•  Het Laudatum van de jury (of citaten daaruit) mogen gebruikt worden tot en met juni 2020.

•  Er wordt door het FSIN van beide winnaars een introductiefilmpje gemaakt. Dat filmpje zal vanaf 26 juni (17.45 uur) online komen op de FSIN-website en mag ook gebruikt worden door de Award-winnaar zelf.

•  We verwachten van de winnaars van de FSIN Excellence Award dat ze een jaar lang deze titel met ere zullen dragen.

•  We hopen/verwachten dat de winnaars van de FSIN Excellence Award zullen toetreden tot de jury die de selectie van de Award voor 2020 gaat verzorgen.

 

De juryleden van de editie 2019

De jury voor de editie 2019 bestaat uit de volgende executives uit zowel Foodretail als Foodservice:

•  Walter Seib, CEO van HMS Host

• Ronald Huiskamp, CEO H-Hospitality

•  Philippe Vorst, CEO New York Pizza

•  Paul Bringmann, founder La Place en voorzitter FSIN

•  Liza Hofland, Directeur Lamb Weston

•  Erwin Binneveld, CEO Spar University

•  Gerard Koning, CCO Coop supermarkten

•  Els van Olphen, CEO Henry

•  Jan-Willem Grievink, CEO FoodService Instituut Nederland