Generatie Z

‘Lekker’; dat vinden tieners anno 2018 het belangrijkste wanneer ze zelf eten kopen. Prijs en gemak volgen daarna. Maar ook gezondheid en duurzaamheid beginnen op de achtergrond een rol te spelen in de voedselkeuzes van generatie Z. Het FoodService Instituut Nederland (FSIN) voerde een groot verkennend onderzoek naar deze nog relatief onbekende generatie uit en studenten van de hotelschool in Maastricht bevroegen meer dan 1.000 middelbare scholieren naar hun koop- en consumptiegedrag.

 

Duidelijke mening over vers en gezond

Ik vind het belangrijk om vers te eten
Bron: FSIN Dossier Generatie Z

Meisjes uitgesproken over gezondheid

Ik vind het belangrijk om gezond te eten
Bron: FSIN Dossier Generatie Z

De praktijk blijkt weerbarstig

Ik kijk naar de ingrediënten op de verpakking
Bron: FSIN Dossier Generatie Z

Middelbare scholieren eten nog steeds redelijk traditioneel hun maaltijden. Met name het avondeten wordt vrijwel nooit overgeslagen. Hoe ouder de scholieren worden, hoe meer je ziet dat het ontbijt wel eens in het gedrang komt. Vaak is tijdsgebrek één van de oorzaken. Opleidingsniveau lijkt hierin ook nog een kleine invloed te hebben. 76,7% van de VWO-leerlingen ontbijt dagelijks, versus 63,9% van de VMBO- leerlingen en 61,9% van de Havo-leerlingen.
 

“Ik zelf koop eigenlijk niet zo vaak iets. Maar als ik iets koop, is het wel ongezond eigenlijk.”

De meeste tieners smeren ook nog heel trouw elke ochtend hun boterhampakketjes voor de lunch. Ter aanvulling – of vervanging van een minder lekkere lunch van thuis – kopen ze echter ook regelmatig wat op eigen houtje. Maar liefst 57,4% van de middelbare scholieren koopt een of meerdere keren per week eten of drinken van hun eigen geld. En 46,2% van de middelbare scholieren koopt minstens één keer per week een lunch in de supermarkt.

 

Bewuste keuzes

Ondanks het beperkte budget maken scholieren vooral bij drank bewuste keuzes. Meerdere keren per week blijkt water voor meisjes het populairst te zijn, wat past in hun profiel als gezondere tieners (maar liefst 16,6% van de meiden koopt ééns of vaker per week water). Hoewel jongens soms ook voor water kiezen, staan ze toch vaker met een sportdrank voor de kassa. En fors bovenaan staat fris met prik (27,3% van hen koopt één of meerdere keren per week fris met prik).

Jongens schieten ook méér uit in snacks; maar liefst 30% van de jongens van de middelbare school zegt één of meerdere keren per week warme snacks te kopen, gevolgd door snoep (25,4%) en zoute snacks (20,6%). Meisjes zijn minder uitgesproken. Zij kopen het vaakst snoep (14,2%), zoute snacks (14,2%), warme snacks ‘anders’ (13,4%) en fruit (12,3%).

 

Gezond door de week, ongezond in het weekend

Hun keuze voor gezonde of ongezonde producten laten de scholieren sterk afhangen van het moment in de week. Zo geven ze aan gezonde tussendoortjes in het weekend veel minder belangrijk te vinden dan door de weeks.

Jongens in het weekend

Bron: FSIN Dossier Generatie Z

Jongens door de week

Bron: FSIN Dossier Generatie Z

 

‘Lekker’ verreweg het belangrijkst

De belangrijkste aankoopmotieven voor deze generatie zijn ‘lekker’ (93,6%), ‘goedkoop’ (56,9%), ‘gemak’ (54,6%) en gezond (35,2%). Duurzame productie, een product dat past bij wie je bent en een bijzonder verhaal scoren minder hoog (resp. 23%, 21,4% en 19,3%).

Product moet vooral lekker zijn

Belangrijkste aspecten van producten onder middelbare scholieren: Ik vind het belangrijk dat...

Generatie Z is een generatie in opkomst. In opvattingen en gedragingen wijken de tieners en jonge twintigers af van generaties voor hen. Ze worden sterk beïnvloed door ontwikkelingen rond digitale technologie en sociale media, maar de mate waarin blijft ongewis omdat ze zelf nog volop in beweging zijn. Duidelijk is wel dat zij op een andere manier willen consumeren.

 

Eerste verkenning

Deze resultaten zijn een glimp van een veel bredere studie naar generatie Z, waarbij zowel kwalitatief als kwantitatief onderzoek is gebruikt om een eerste verkenning van de eetcultuur van generatie Z te krijgen.

Overall concluderen we dat Generatie Z past in de categorie ‘passie’: eten is vooral een sociale gebeurtenis. Merken en productnamen zeggen hen niet zoveel; ze willen vooral de verhalen erachter horen. Als mensen een eetgelegenheid met unieke ingrediënten starten en dit online zetten, staan zij vooraan. Daar kunnen ze worden geraakt, daar vinden ze inspiratie over kwaliteit, smaken, gezond en duurzaam voedsel. Bestellen en afrekenen via de app zonder persoonlijk contact vinden ze heel normaal; in de nabije toekomst gebeurt alles toch digitaal.

 

Meer lezen? FSIN-leden kunnen het FSIN Dossier Generatie Z downloaden via de website.