Wij gebruiken cookies op de website. Analytische cookies laten ons geanonimiseerd zien hoe men de website gebruikt. Met die inzichten monitoren en verbeteren we fsin.nl. Lees meer

Ik ga niet akoord
Omzet FSIN Food500 2018

FSIN Food500 Totaalcijfers 2018

De omzet van de Food500 over het jaar 2018 steeg met 4,5% naar bijna €50 miljard. Belangrijke drivers onder deze groei zijn de toenemende buitenshuisconsumptie en de grote vraag naar gemak.

Bekijk hier de complete lijst
Omzetaandeel food500 in totale foodmarkt
0
FSIN food500 2018
Aantal
vestigingen
26.779
Omzetaandeel
Aantal spelers
Klassieke Horeca
0
Lees meer
Catering
0
Lees meer
Gemak
0
Lees meer
Gemiddeld cijfer economisch klimaat: 7,62
Omzetaandeel
Aantal spelers
New Retail
0
Lees meer
Supermarkt
0
Lees meer
Speciaalzaak
0
Lees meer
Let op, cijfers hebben betrekking tot food500 spelers en niet de totaalmarkt
Lees de verantwoording

OMZET FSIN FOOD500

Op het eerste oog lijkt deze nieuwste FSIN Food500 weinig veranderd, maar schijn bedriegt. De grootste verandering is dat we dit jaar voor het eerst de bedrijfsomzetten vergelijken met die van het jaar ervoor. Dat levert interessante nieuwe inzichten op. Spar Express blijkt de snelste groeier in de Food500. De omzet van deze gemakswinkel voor tankstations, groeide in 2018 met niet minder dan 1.360%. De spectaculaire omzetgroei is te danken aan de razendsnelle uitrol van nieuwe Spar-vestigingen door het hele land. De eerste Spar Express-winkel opende in januari 2016 bij Texaco in Geertruidenberg. Inmiddels komt het totale aantal winkels boven de 100 uit en opent Spar iedere week twee nieuwe vestigingen. Reden genoeg voor een interview met Spar-ceo John van der Ent (pagina 56).

Andere namen in de top 10 van snelste groeiers zijn de online boodschappenbezorger Picnic (+150%), bezorgplatform Uber Eats (+100%), zelfbedieningsbakkerij Backwerk (+100%), gemaksformule Coop Vandaag (+65%), restaurantketen De Pizzabakkers en het mega all-in-restaurant van ABC Restaurants. Het is niet toevallig dat juist deze bedrijven het hardst groeien, want ze spelen in op de belangrijkste megatrends in food (zie kader met de belangrijkste trends op pagina 21).


Profiteren van trends

Picnic, Uber Eats, maar ook andere bezorgers in onze ranglijst zoals Thuisbezorgd.nl, AH.nl en Plus.nl, profiteren van het feit dan consumenten het gemak van online bestellen en thuis laten bezorgen van maaltijden en boodschappen, massaal omarmen. Het FSIN voorspelt tot 2025 een verdubbeling van de delivery-omzet. Restaurantketens als ABC Restaurants en De Pizzabakkers zijn systeemgastro- nomische bedrijven: sterke, herkenbare concepten met lage kosten en een hoge productiviteit.

Gemak en genieten zijn de twee grote thema’s binnen de foodsector. We willen meer gemak en vaker genieten, maar met een beperkt budget. We plannen maaltijden minder ver vooruit, eten vaker buiten de deur of laten eten bezorgen. Voor jonge consumenten is uit eten gaan een levensstijl. De impact op de foodmarkt is groot. Er verschijnen nieuwe concepten in discount dining, maaltijdbezorging, verspakketten, to-go en kant&klaar.


Veel vertrouwen

Dit jaar vroegen we ondernemers voor het eerst om de economie een rapportcijfer te geven. Het gemiddelde kwam uit op een 7,6, wat best hoog is. Volgens het CPB is de economische groei over zijn hoogtepunt heen, maar de ondernemers zijn nog steeds positief gestemd. Dat blijkt ook uit hun investeringen. Ze steken hun geld in uitbreidingen, overnames en nieuwe concepten. Expansie dus, en daar spreekt vertrouwen uit. Ook gaat logischerwijze veel geld naar het bouwen van online platforms. De personeelskrapte is de grootste bedreiging. Het zet de groei en winstgevendheid onder druk. De macht van internetplatforms en de sterke supermarkten zijn ook een bron van zorg. De angst voor een recessie komt pas daarna. Mocht de economie in zwaarder weer komen dan we nu verwachten, dan zijn de gevolgen voor elk kanaal verschillend. Tijdens de laatste crisis vloeide er omzet weg uit de horeca en kenden supermarkten gouden jaren.

Feedback