Vijf foodservice trends voor 2012 van Mintel

Vijf foodservice trends voor 2012 van Mintel
Gepubliceerd op: 14 december 2011

De foodservice markt kenmerkt zich door een groot competentiegehalte. In de toch al drukbezette markt moet er constant gezocht worden naar nieuwe manieren om de consument te trekken. Volgens onderzoeksbureau Mintel zijn er vijf trends die in 2012 de kop op zullen steken. 

 

Regio wordt belangrijker

De eerste van de vijf trends is het ‘regio gericht raken’. In de V.S. uit zich dat in toenemende interesse voor ‘streekgerechten’ van een bepaalde staat. Bijvoorbeeld de ‘Memphis barbecue’ of de ‘Low Country grits’. Ook in Nederland is de trend zichtbaar. Elke provincie is trots op zijn of haar streekproducten en in heel Nederland is er een trend naar ‘meer van eigen bodem’.

Bied keuze: dubbelzijdige menu’s

De tweede trend die Mintel signaleert voor de komende tijd zijn de zogenaamde ‘dubbelzijdige menu’s’. Deze trend hangt onder andere samen met de gezondheidstrend.
Het is erg onwaarschijnlijk dat consumenten alleen maar gezonde menu’s zullen gaan bestellen of dat restaurant alleen maar gezonde gerechten aanbieden. Maar wat wel duidelijk is, is dat consumenten een keuze willen. Een menu (bijvoorbeeld in de McDonald’s) zal vol blijven zitten met ongezonde opties, maar gebalanceerd worden met gezondere keuzes.
Daarnaast zullen we volgens Mintel zien dat in 2012 deze menu’s nog vaker dan nu zowel duurdere en goedkopere keuzes zullen bieden. Zo wordt het op alle fronten een ‘dubbelzijdig’ menu.

Geef zeggenschap

De derde trend hangt samen met het inspelen op consumentenbehoeftes. Het wordt steeds belangrijker om consumenten zeggenschap te geven over hun dining experience. De beste manier om dat te doen, is door aangepaste bestelsystemen en flexibiliteit in het samenstellen van een menu.

Niet alles hoeft snel
Quick Service Restaurants hebben hun omzet altijd omhoog weten te schroeven door hun gestandaardiseerde efficiëntie. Daar staat echter wat te veranderen. ‘Langzamer’ is namelijk trend nummer vier. In 2012 zullen we steeds vaker leuzen als ‘handgemaakt’ of ‘huisrecept’ op het menu zien verschijnen. Ook in de internationale ketens. Dat komt omdat consumenten op zoek zijn naar meer dan alleen ‘efficientie’ in hun ‘dining experience’.

Vissen in nieuwe wateren

De laatste trend die we in 2012 vaker terug zullen zien komen is vooral gericht op de QSR’s. Mintel labelt het ‘ideeën importeren’. Hoewel regioproducten een trend zijn, ligt er ook buiten ons land een flinke groeipotentie. Steeds meer restaurantketens zullen buiten de bekende wateren gaan vissen op zoek naar nieuwe mogelijkheden. En voor de ketens die al op elk werelddeel te vinden zijn? Zij testen steeds vaker hun producten aan de andere kant van de wereld. Ze proefdraaien een product in een kleiner land en kijken hoe het loopt, voordat ze het wereldwijd en in de V.S. uitrollen.
  

Delen

Log in om te reageren. Inloggen