Drie jaar na de crisis: supermarkt winnaar, horeca grote verliezer

Drie jaar na de crisis: supermarkt winnaar, horeca grote verliezer
Gepubliceerd op: 14 december 2011

Supermarktomzetten zijn flink gestegen tijdens de crisis. Ze wisten dit jaar een dikke twee miljard euro meer binnen te halen dan ze in 2008 deden. Binnen foodservice is de klassieke horeca de grootste verliezer. Dat blijkt uit cijfers van het FSIN en Foodstep die begin volgend jaar gepubliceerd worden.

Het kanaal horeca heeft een min-groei van 842 miljoen euro neergezet sinds 2008. Ook het marktaandeel van horeca binnen totaal food is gedaald, van 17,6 procent naar 16,1 procent.

Supermarkten zagen hun marktaandeel juist vergroot worden. In 2008 hadden ze 45,7 procent aan marktaandeel van food totaal in handen, in 2011 is dit 49 procent.

Meer cijfers komen binnenkort beschikbaar voor onze leden op www.fsin.nl.
De cijfers worden gepubliceerd in de Managementreader die in januari 2012 uitgebracht wordt op de horecava. 

Alle cijfers zijn afkomstig van Foodstep en gezamenlijk door FSIN en Foodstep gevalideerd. De cijfers hebben betrekking op de ontwikkeling tot en met periode 10, 2011 vergeleken met periode 1 tot en met periode 10, 2010. De grondslag voor deze ontwikkelingen zijn de harde inkoopcijfers van een kleine 10.000 verkooppunten volledig gespreid over Foodservice, eigen cijfers van een aantal grote ketenorganisaties, een 40.000 interviews met consumenten en 40.000 interviews met inkoopverantwoordelijken bij verkooppunten. Alle gegevens worden continu gestaafd met maatgevende partijen in de keten van Foodservice. Het FSIN en het kenniscentrum Horeca Nederland zijn kennispartners in dit proces.

Delen

Log in om te reageren. Inloggen