Supermarkttrends voor 2012: hogere prijzen leiden tot meer thuis eten

Supermarkttrends voor 2012: hogere prijzen leiden tot meer thuis eten
Gepubliceerd op: 14 december 2011

‘We staan op de rand van dat wat wel eens de meest enerverende en game-changing jaren in de foodwereld kunnen worden’. Dat zegt Phil Lempert, van supermarketguru. In zijn vooruitblik naar 2012 ziet hij tien trends, waarvan de belangrijkste trend voortkomt uit de hoge voedselprijzen. We vatten de zeven belangrijkste trends (die ook voor Nederland relevant zijn) voor u samen. 

Voedselprijzen blijven stijgen

Dit borduurt voor op een trend die al in 2011 begonnen is: de stijging van de voedselprijzen. Omdat eten steeds duurder wordt, gaan consumenten steeds meer op zoek naar kortingsbonnen, bonuskaarten voor frequente bezoekers en gebruiken ze boodschappenlijstje. Volgens Lempert moeten we verwachten dat consumenten hun mobieltjes gebruiken om een prijs-per-portie te berekenen in plaats van de kosten per boodschappensessie.
Om hier goed op in te springen moeten supermarkten zorgen voor koopjes en zorgen voor flinke kortingen als er grote inkopen worden gedaan, zoals bijvoorbeeld bij boodschappen voor de feestdagen.

Houd rekening met de Baby Boomers!

De ouderen krijgen steeds meer invloed op de supermarkten. Ze zijn een doelgroep om mee rekening te houden, omdat ze veel te besteden hebben en de groep steeds groter wordt. Supermarkten zullen daarom niet alleen hun assortiment daarop aan moeten passen, maar ook zorgen dat de fysieke “boodschappen-doen-ervaring” een upgrade ondergaat. Dat wil zeggen: bredere gangpaden en lagere planken.

Nadruk op de boer achter het product

Consumenten willen steeds meer weten van de afkomst van de producten die ze kopen: waar komt het vandaan, wie heeft het gemaakt? In de V.S. zien we steeds vaker dat boeren via weblogs hun verhaal naar buiten brengen. Dit zal nog verder groeien. We kunnen dan ook verwachten om in advertenties en televisieprogramma’s de echte voedingsdeskundigen te zien zitten: de boeren.

Hoge waardering voor supermarkt met elektrische snufjes

Consumenten leren de nieuwe uitcheck punten te waarderen. Zelfscanners, mobiele scanners, prijsvergelijkingen met andere supermarkten en in-store interactieve mediaschermen: voor de consument geeft het een extra persoonlijk tintje aan de shopervaring. Met name wanneer er koopsuggesties worden gedaan en speciale aanbiedingen op basis van hun koopgeschiedenis in de winkel.

De man krijgt een nieuwe rol

Volgens een onderzoek van Boston College Center for Work and Family wil de moderne vader graag zowel de traditionele rol als broodwinner als de rol van verzorging op zich nemen. Steeds meer mannen zijn actief betrokken bij het bereiden van eten en zullen ook vaker de supermarkt induiken om boodschappen te doen.

Lekker voor weinig

Vanwege de hoge prijzen gaan steeds meer consumenten thuis eten om geld te besparen. Het wordt een kick om voor zo weinig mogelijk geld een lekkere maaltijd op tafel te zetten.

Minder is meer

Op gebied van gezondheid zullen we zien dat er in 2012 steeds minder suiker in de producten zit, aldus Lempert. Hij denkt dat de hoeveelheid suiker in een product de grootste gezonheidsclaim gaat worden voor het aanprijzen van producten.

Dit is een samenvatting van het rapport van supermarketguru.com.
U kunt de hele raportage op hun website lezen

  

Delen

Log in om te reageren. Inloggen