Vijf manieren om merkloyaliteit te vergroten

Vijf manieren om merkloyaliteit te vergroten
Gepubliceerd op: 17 januari 2012

Consumenten zijn niet toegewijd aan de winkel waar ze boodschappen doen. De meesten van hen kunnen zonder twijfel of waarschuwing switchen naar een andere keten of een ander merk. Hoe is dit tegen te gaan?

In het rapport ‘Consumer Behavior 2012’ worden vijf strategieën besproken die loyaliteit aan een merk of keten kunnen verhogen:

  • Convenience
    Uit onderzoek van Brand Keys blijkt dat gemak een hele belangrijke rol speelt bij het consumenten binden aan een merk. Volgens de organisatie zorgt convenience ervoor dat de product- en servicewaardering net zoals de loyaliteit stijgt met negentien procent.
     

 

  • Klantenservice
    Klantenservice is een van de belangrijkste sleutels die een bedrijf of merk kan gebruiken om klanten aan zich te binden. Volgens een onderzoek van Accenture blijkt dat tachtig procent van alle consumenten die verleende service beschouwen als ‘onder gemiddeld’ zegt dat ze de volgende keer bij een ander bedrijf zullen kopen. Bij een beoordeling van ‘gemiddelde service’ gaat de kooployaliteit omlaag van 51 procent naar 27 procent.
     

 

  • Loyalty Programma's
    Vooral belangrijk voor hotels of vliegtuigmaatschappijen. Consumenten die in een loyalty programma van een bedrijf zitten zijn veel loyaler aan dat bedrijf en zullen minder snel switchen.

     
  • Prijs
    Deze factor kan zeker niet over het hoofd gezien worden bij het kijken naar klantenloyaliteit. Uit een onderzoek van Acxicom blijkt dat 53 procent van de volwassenen zou overstappen naar een nieuwe autoverzekering als zij jaarlijks driehonderd dollar zouden kunnen besparen.

 

  • Social Networking
    Studies hebben laten zien dat de consumenten die een bedrijf online ‘volgen’ of ‘fan’ zijn van een pagina, sneller de producten van het bedrijf komen. Zo zeiden meer dan de helft van Facebook fans dat ze producten zouden kopen van merken waar ze ‘bevriend’ mee zijn. 67 procent van de Twitter volgers zei hetzelfde. Zestig procent van de ondervraagde facebookers zei dat het feit dat ze volgers zijn van een bepaald merk er ook voor zorgt dat ze het merk sneller zullen aanbevelen aan vrienden. Onder de Twitteraars ligt dat percentage nog hoger: 80 procent van de Twitteraars zou een merk dat ze volgen aanbevelen aan hun vrienden.

 

Delen

Log in om te reageren. Inloggen