AH to go: ‘Locatie, locatie, locatie’

AH to go: 'Locatie, locatie, locatie'
Gepubliceerd op: 17 januari 2012

Saskia Egas Reparaz, general manager AH to go, is duidelijk over de groeiplannen van Ahold met de convenienceformule en de vraag welke criteria daarbij doorslaggevend zijn: locatie, locatie, locatie. Tijdens het recente FSIN-Brunchcongres nam ze de FSIN-leden mee naar de totstandkoming van de jongste plannen en gaf zij een inkijkje in de manier waarop Ahold deze markt bekijkt.

‘Denk groot, blijf dichtbij en groei snel’, luidde de titel van haar presentatie in antwoord op het centrale thema van het congres, dat inging op kansen in een krimpende foodservicemarkt. Gastspreker naast Egas Reparaz was Philippe Vorst, mede-directeur en -eigenaar van pizzaketen New York Pizza.

150 gemakswinkels erbij
AH to go telt 55 vestigingen. Ahold wil dit aantal de komende vier jaar fors uitbreiden, maakte het concern eind vorig jaar bekend. Het aantal gemakswinkels in Nederland, België en Duitsland moet in die periode tot 2016 met minimaal honderdvijftig toenemen. Doel is meer klanten te trekken, die vaker komen en meer besteden, ook in de bestaande winkels. Egas Reparaz sluit samenwerking met partners, zoals met franchisenemer Servex op de NS-stations, niet uit, vertelde ze.

Ruimte voor groei
De general manager zoomde in op Europese consumententrends ‘on the go’. Kenmerkend zijn de ‘busy’ leefstijl, de toenemende verstedelijking, het groeiend aantal kleinere huishoudens en het stijgend aantal eetmomenten. Bij elkaar opgeteld versterken ze de behoefte aan gemak, de juiste locatie, vermindering van keuzestress, value for money, vers en gezond en ook ‘quality time’. In die conveniencemarkt ziet AH duidelijk ruimte om te groeien.

Commuter
De gemaksformule onderscheidt twee type consumenten. Enerzijds is er de consument die toevallig onderweg is, zoals voor een dagje-uit. De commuter daarentegen beweegt zich naar een bepaalde plek, omdat hij er bijvoorbeeld werkt. ‘Commuters moeten ergens zijn’, kwalificeert de general manager de groep consumenten waar AH to go op focust. De marktleider in retail richt zich daarbij op de belangrijkste keuzecriteria voor de convenienceklant: kwaliteit van eten en drinken, value for money en personeel (bron: GfK/FSIN).

Verbeterpunten
Klanten van AH to go tonen zich tevreden over de snelheid, de kwaliteit van vers, de bake-off afdeling en de ruime en overzichtelijke winkels en locaties. Verbeterpunten zijn er bij de to go-formule ook, aldus Egas Reparaz. Zij wijst tijdens haar presentatie op de winkelambiance (afstandelijk), het aanbod (ultra)vers en (andere) gezonde opties. Ook het aanbod avondoplossingen en de koffiepropositie zijn voor verbetering vatbaar, volgens klanten van AH to go. Locatie is echter key. Dit impliceert ook de zichtbaarheid en het aantal vierkante meters van de locatie. AH to go wil zijn waar de commuter is. ‘Be where het commuter is’, besluit Egas Reparaz haar presentatie

 

De presentatie van Egas Reparaz is voor leden beschikbaar op het ledengedeelte. Even inloggen, en dan klikken op 'presentaties' in het menu 'publicaties'. Daar vindt u ook de presentatie van Jan-Willem Grievink en Phillippe Vorst van New York Pizza.

Delen

Log in om te reageren. Inloggen