Hoe kan de Nederlandse Foodservice weer gaan groeien?

Hoe kan de Nederlandse Foodservice weer gaan groeien?
Gepubliceerd op: 15 februari 2012

De consument verandert zijn gedrag. Hij wordt kritischer en zal niet ‘zomaar’ buiten de deur eten. Toch wil hij nog best besteden – ook buitenshuis.

De crisistijd is de beste randvoorwaarde voor creatieve nieuwe concepten. In onze managementreaders (hier te downloaden en door te bladeren) staan daar talloze voorbeelden van.

We hebben de consument gevraagd hoe hij verleid kan worden tot een hogere besteding buitenshuis.
De allerbelangrijkste conclusie is dat foodservice kan proberen het tij te keren door de prijzen te verlagen en met meer aanbiedingen/kortingsacties te komen. het verbeteren van de kwaliteit zou een kleine groep (4%) ook over de streep kunnen trekken.

Zie hiervoor ook onderstaand schema:

 

De consument is ook duidelijk waar hij op wil bezuinigen (zie onderstaand schema). Belangrijkste dingen zijn voor hem eten en drinken buitenshuis of onderweg. Andere belangrijke bezuinigingsposten duurzame artikelen, goede doelen etc. Op de een-na-laatste plek staat eten en drinken thuis.

Dat de consument nog steeds de hand op de knip heeft betekent niet dat er niets meer verkocht kan worden. De trend van ‘thuis uit eten gaan’ zal bijvoorbeeld doorzetten in 2012. Dit lijkt in eerste instantie een domper voor Food Service, maar dat hoeft het niet te zijn. Ook zij kan een aanbieder worden voor lekker thuis eten!

Belangrijk bij het maken van plannen is om te weten waar de consument meer of minder aan wil uitgeven het komende jaar. Onderzoek van FSIN en GfK werpt hier meer licht op (zie ook onderstaande grafiek). Opvallend is dat de consument hier aangeeft ook te willen bezuinigen op de uitgaven in QSR’s (quickservice restaurants: McDonalds, Burger King e.d.).

Delen

Log in om te reageren. Inloggen