‘Supermarkt is waardig alternatief voor restaurant’

'Supermarkt is waardig alternatief voor restaurant'
Gepubliceerd op: 15 februari 2012

Retailers zijn flinke sprongen vooruit gegaan met hun aanbod van maaltijden. Zo sterk vooruit gegaan zelfs, dat ze waardige alternatieven zijn geworden voor restaurants. Dat zegt veertig procent van de consumenten in Zuid-California, VS.

In Nederland is de concurrentie tussen supermarkt en horeca begin dit jaar al scherp duidelijk geworden toen het FSIN cijfers presenteerde van de vlucht van horeca naar Retail.

Verbeteringen
In Amerika zijn supermarkten vaak al verder in hun aanbod van kwalitatief goede maaltijden. Twee derde van de ondervraagde consumenten herkent dit; ze zeggen dat ze belangrijke verbeteringen hebben waargenomen in de laatste jaren met betrekking tot kwaliteit en variëteit van supermarkt eten.

[Het onderzoek bedoelt met ‘supermarkt eten’  (Retailer Meal Solutions) het bereidde of deels bereidde voedsel dat te vinden is in de ‘ready-to-(h)eat’ hoek, of in de self-service of deli hoek. Het zijn producten die geen uitgebreide voorbereiding nodig hebben; alleen het (eventueel opnieuw) verhitten. Het kan gaan om items uit de koelkast, maar nooit om ingevroren producten. Voorbeelden: kip, sushi, sandwiches, pizza, salades, soups, side dishes.]

Kwaliteit als die van restaurant
‘Eten van retailers is zo omhoog gegaan in kwaliteit dat de consument het beschouwd als waardig alternatief voor alle restauranttypes. Van full- tot quickservice concepten, duurdere en goedkopere. De aantrekkingskracht gaat veel verder dan gemak en waar voor je geld. De consument herkent de verbeteringen die gebaseerd zijn op restaurant invloeden.’ Dat zegt Jenny Anderson van Technomic, uitvoerder van het onderzoek.

Waar vallen de klappen?
Alle restaurantgroepen ondervinden de consequenties van het verbeterde supermarkteten, maar de laaggeprijsde restaurants vangen de grootste klappen. Met name de familierestaurants, upscale fastfoodrestaurants of gewone fastfoodrestaurants. Van de consumenten die zeggen dat ze tegenwoordig minder vaak een restaurant bezoeken, geeft twee derde aan dat ze deze restaurants links laten liggen.

Retailers scoren betere punten dan restaurants
Retailproducten hebben het altijd goed gedaan met betrekking tot gemak en waar voor je geld. Maar toen de ondervraagden moesten zeggen of retailers het beter of slechter deden dan restaurants op gebied van veertien verschillende producteigenschappen, deden retailers het volgens hen consistent beter. Het ging om de categorieën ‘kwaliteit van voedsel/ingrediënten’, ‘vers’, ‘aantal gezonde keuzeopties’ en ‘aanwezigheid van extra items’.

 

Lees eerdere artikelen van het FSIN over dit onderwerp:

Delen

Log in om te reageren. Inloggen