‘Zet ‘gezond’ op het menu’

'Zet 'gezond' op het menu'
Gepubliceerd op: 16 februari 2012

Een van de belangrijkste vragen als het gaat om de gezondheidstrend is: Worden consumenten ontvankelijker voor gezondere menu-items? En kunnen restaurants er mee aan de slag gaan voordat hun klanten bereid zijn om over te gaan op gezond eten? We vinden een antwoord in het rapport ‘Health on the Restaurant Menu’ van Packaged Facts.

Duidelijk is dat grote ketens flinke stappen in de goede richting hebben gedaan. Denk aan Subway met de mega-afvaller Jared Fogle als boegbeeld of aan fastfood ketens met menu-items als omeletten van eiwit, kalkoen burgers, salades en gesneden vers fruit.

Hoewel consumenten niet direct hun bestelgewoontes zullen veranderen als foodservice ketens hun menu’s aanpassen, is er toch een positief effect aan die veranderingen. Het voedt mensen op. En met tijd beïnvloeden deze menu-wijzigingen ook de bestelgewoontes van consumenten. Dat is de conclusie van Packaged Facts in hun onderzoek ‘Health on the Restaurant menu’. Dus focussen op gezondheid heeft wel degelijk zin.

 

Wat zijn populaire gezondheidclaims?

De meest gebruikte woorden om aan te geven dat een maaltijd gezond is zijn de termen ‘all natural’ (15,7 procent) en ‘organic’ (13,5 procent). Omdat organic food geassocieerd wordt met duurder eten, is het dan ook niet verrassend dat vooral fine dining restaurants deze term gebruiken (drie keer vaker dan andere restaurants).

 

Welke bevolkingsgroepen zijn gevoelig?

Kijkend naar voorgaande informatie, is de conclusie makkelijk te trekken dat ‘rijken’ sneller grijpen naar gezond eten dan mensen met een lager inkomen. Dat blijkt ook uit datzelfde onderzoek. Toen Experian Simmons (onderzoeksbureau) aan consumenten vroeg of ze blij waren met de trend naar gezonder fast food, zei bijna 25 procent van de mensen met een hoog inkomen (100.000 dollar of meer) dat ze daar blij mee waren, tegenover 17,9 procent van de huishoudens met een inkomen van 25.000 dollar of minder.

Ook leeftijd speelt mee. Mensen in de leeftijd van 18-24 jaar zijn 23 procent minder vaak geneigd te zeggen dat ze blij zijn met de trend naar gezonder fast food dan mensen in de leeftijdscategorie 55+.

 

Retail

Er zijn talloze initiatieven om consumenten te ‘onderwijzen’ over eten (zonder daarbij allerlei verwarring te scheppen), om de overheid te beïnvloeden om gezondheid centraal te zetten en om ‘echt koken’ weer populair te maken. Al deze dingen zorgen voor een verhoogd gezondheidsbewustzijn.

Deze ontwikkelingen hebben ook retailers bewogen tot een strategiewijziging; om meer en meer nadruk te leggen op de maaltijden die ze aanbieden. Zowel kant-en-klaar maatijden als in-store cafeetjes of echte ‘food bars’. Ze worden foodservice operators. En het werpt zijn vruchten af.

Uit onderzoek van Packaged Facts blijkt dat veel van de consumenten die boodschappen doen, dat gaat doen omdat ze een onmiddellijke behoefte te bevredigen hebben. Een op de vijf ondervraagden (22 procent) kocht eten in een supermarkt in plaats van in een fast food restaurant te eten, ging tien procent shoppen omdat ze honger kregen en acht procent kocht eten om buitenshuis op te eten. Net zoals alle informatie over eten en gezondheid, zorgen ook deze aankoopgedragingen ervoor dat het gat tussen ‘naar de supermarkt gaan voor wat te eten’ en ‘naar het fastfoodrestaurant voor een snelle hap’ steeds kleiner wordt.

Bekijk ook eens onderstaande grafiek:

Delen

Log in om te reageren. Inloggen