Aandacht voor duurzaamheid groeit explosief

Aandacht voor duurzaamheid groeit explosief
Gepubliceerd op: 28 oktober 2010

De aandacht voor duurzaamheid in de Nederlandse foodbedrijven gaat de komende vijf jaar explosief groeien. Dat is een van de conclusies die we als FSIN trekken uit het eerste deel van een groot onderzoek naar duurzaamheid in de Foodsector. Er is vrijwel geen enkel bedrijf dat het onderwerp niet veel hoger op de strategische agenda heeft gezet.

Die grotere aandacht voor duurzaamheid komt primair door vijf factoren (driving forces).
 

  • Het zien van trendsettende en succesvolle voorbeelden bij concurrenten. Vooral het beleid van Albert Heijn en La Place zet andere bedrijven aan tot herbezinning
  • De veel grotere maatschappelijke aandacht voor maatschappelijk verantwoord ondernemen.
  • De angst om achter te lopen bij het gemiddelde van de markt en als achterblijver in de spotlights te komen
  • Jongere managers en hoog opgeleide medewerkers uit het bedrijf zelf zorgen ervoor dat het onderwerp hoger op de eigen beleidsagenda terecht komt.
  • De nadruk die belangrijke stakeholders (aandeelhouders, familie, eigen omgeving) op directies van bedrijven leggen om meer aan duurzaamheid te gaan doen heeft bij enkele bedrijven geleid tot de intrinsieke overtuiging dat het onderwerp echt veel belangrijker moet worden dan het ooit geweest is.
     

Dit zijn conclusies die het FSIN heeft getrokken uit ruim 30 diepte-interviews die we hebben gehouden met CEO’s uit de brede Nederlandse foodsector, zowel uit Foodservice als uit Foodretail.

Die diepte-interviews zijn een onderdeel van een groot onderzoek naar het duurzaamheidsbeleid in de Nederlandse voedingsmiddelensector. Het onderzoek vindt plaats in opdracht van het Ministerie van Economie, Landbouw en Innovatie. Het FSIN doet dat onderzoek in samenwerking met Wageningen Universiteit en het Food Industry Center van de Vrije Universiteit in Minnesota (USA), onder auspiciën van het LEI, het Kennisinstituut van Wageningen Universiteit.

Het FSIN gaf in september ook een managementreader over duurzaamheid uit. De leden kunnen die online lezen via publicaties!


Delen

Log in om te reageren. Inloggen