Topman Nestle: water blijft gewild, ondanks prijsstijging

Topman Nestle: water blijft gewild, ondanks prijsstijging
Gepubliceerd op: 15 maart 2012

Consumenten kiezen voor water in plaats van frisdrank, zelfs met de stijgende prijzen van flessen water. Volgens Kim Jeffery, president van Nestle Waters Noord-Amerika zal deze trend alleen nog maar verder doorzetten.

In de laatste tien jaar is de consumptie van ‘Carbonated Soft Drinks’ (CSD’s) in de Verenigde Staten gedaald van 204 liter naar 166 liter per persoon per jaar. Tegelijkertijd ging de consumptie van water (water in een fles) omhoog van 60 liter naar 91 liter. (lees hier een ander artikel dat het FSIN deze maand schreef over de terugval in frisdrank)

Jeffery noemt de Verenigde Staten het enige ontwikkelde land in de wereld waar frisdrank meer verkocht wordt dan fleswater. Hij voorspelt dat dit snel gaat veranderen met de veranderende consumptiegewoontes in frisdrankgebruik. ‘Ik denk niet dat de achteruitgang in de frisdrankverkoop gaat stoppen’.


Prijsverhogingen

De prijzen van mineraalwater zijn de afgelopen tien jaar met 35 procent gedaald, maar in 2011 door Nestle met ongeveer tien procent verhoogd. Dat was de eerste prijsverhoging in tien jaar.

‘Deze prijzen gaan niet meer naar beneden. De waterindustrie heeft de laatste vijf jaar met marges gewerkt die zwaar beneden de maat lagen’, zegt Jeffery in een interview met Reuters Persbureau. ‘Dat lag aan de competitie om marktaandeel.’


Gevolgen prijsverhoging

De prijsverhoging die het bedrijf doorzette zat Nestle korte tijd niet in de koude kleren. ‘We leden er een klein beetje onder en wat andere bedrijven hebben er hun slaatje uit geslagen voor een paar maanden.’ Maar toch krabbelde het bedrijf er weer bovenop en eindigde het in 2011 met een omzetgroei van vier procent.


Scoren met thee

Een ander gebied waarmee Jeffery in de toekomst hoopt te scoren is is ‘bottled tea’. ‘Ik zit zelf in het kamp van ‘ik wil gezonde drankjes verkopen’. Dan is de link naar thee snel gelegd; met name de link naar groene thee.’

Hij is echter wel kieskeurig over de velden waarin hij zich wil mengen. Zo heeft hij naar eigen zeggen niet veel met ‘functionele drankjes’. ‘Ik vind producten die je effectiviteit moeten opschroeven moeilijk te begrijpen. Ik ben niet zo van het ‘functionele ding’. Ik neem wat vitamines per dag, maar hoef niet perse meer sprookjesstof in mijn drankjes.’

Delen

Log in om te reageren. Inloggen