'Terugloop frisdrank gaat minder hard dan voorheen'

'Terugloop frisdrank gaat minder hard dan voorheen'
Gepubliceerd op: 16 maart 2012

Sinds 2005 is er sprake van een afname in de hoeveelheid verkochte frisdrank. De laatste jaren lijkt dit verlies terug te lopen. Volgens sommige onderzoekers heeft de crisis de frisdrankindustrie goed gedaan en ervoor gezorgd dat iets van het verloren marktaandeel weer wordt teruggepakt.

Zelfs met de afgenomen consumptie van frisdrank, zijn de ‘Carbonated Soft Drinks’ (CSD’s) nog steeds goed voor 47 procent van de verkoop van non-alcoholische dranken in de Verenigde Staten. Daarvan is 68 procent ‘gewone frisdrank’, en 32 procent light, zo blijkt uit cijfers van Research & Markets, gepubliceerd in hun ‘2012 restaurant, food & beverage market research handbook’.

Nederland
Ook in Nederland wordt de regular versie van een frisdrank vaker gedronken dan de ‘light’-variant, zo blijkt uit cijfers van de Nederlandse Vereniging Frisdrank Water Sappen (FWS). 

Waar verkocht?
Van alle verkochte frisdrank in de Verenigde Staten wordt 13,2 miljard dollar verkocht in supermarkten en hypermarkten, en 8,1 miljard dollar in gemakswinkels.

Exact dezelfde cijfers zijn voor Nederland niet beschikbaar, maar het FWS meldt wel dat ook Nederlanders met name thuis frisdrank drinken.
Op de vraag ‘waar drink jij over het algemeen frisdrank?’ reageerde 90 procent van de ondervraagden met ‘thuis’, 34 procent gaf aan in een restaurant of cafe wel eens fris te drinken en 32 procent op het terras.


Persbureau Reuters heeft onlangs een interview met de executive director van Nestle Waters Noord-Amerika gepubliceerd. Hij zegt dat consumenten nog steeds vaker kiezen voor een flesje water dan een CSD, ondanks de recente prijsstijging. Overigens gelooft hij niet dat de terugloop in frisdrank zal stoppen. Lees het interview hier op onze website.

Delen

Log in om te reageren. Inloggen