Er wordt meer gesnackt - ook in restaurants

Er wordt meer gesnackt - ook in restaurants
Gepubliceerd op: 18 maart 2012

Consumenten zijn meer gaan snacken. Bijna de helft (48 procent) van de consumenten zegt dat ze ten minste twee keer per dag snacken. Twee jaar geleden lag dit aantal op 25 procent. Een trend waar de foodservice-industrie zijn voordeel mee kan doen.

Door eten (of drinken) aan te bieden in kleinere porties, dat snel klaargemaakt wordt, makkelijk mee te nemen is en ook nog goed is geprijsd, kunnen foodservice outlets deze snack-trend ten volle uitbuiten. Dat zegt het Amerikaanse onderzoeksinstituut Technomic die de cijfers eerder deze maand publiceerde.

Naast dat er meer gesnackt wordt, claimen restaurants ook dat er meer buitenshuis gesnackt wordt. Uit onderzoek blijkt dat 22 procent van de snacks in een restaurant genuttigd wordt. Twee jaar geleden was dit nog 17 procent.

Gezondheidstrend
‘Uit het onderzoek blijkt dat snacken een groot onderdeel van het dagelijks leven wordt’, zo zegt vice president Darren Tristano van Technomic. ‘Doordat nu op alle producten de voedingswaarde vermeld wordt, is de voedingsindustrie gedwongen om caloriearmere maaltijden te maken. Daardoor gaan consumenten nu meer ‘grazen’ gedurende de dag. Ze willen snacks die energie geven voor tussen de maaltijden door.’

Uit het onderzoek blijkt ook dat 33 procent van de consumenten verwacht dit jaar gezonder te gaan snacken. Dat is een signaal voor foodservice operators om te zorgen voor genoeg aanbod en promotie voor ‘gezonde’ snacks.

Impulsaankopen
Het gebied dat het meeste winst behaald binnen de snacks is het gebied ‘impulsaankopen’. Die zijn namelijk flink gestegen. 62 procent van de consumenten zegt dat ze het overgrote deel van de tijd snacks (voor consumptie buiten de deur) kopen op basis van impuls. Een ander gebied waar ketens in Amerika mee proberen te scoren is het  promoten van snacks voor jongeren die vaak in de late uurtjes nog komen snacken.

Delen

Log in om te reageren. Inloggen