Een kijkje in de Franse convenience markt

Een kijkje in de Franse convenience markt
Gepubliceerd op: 18 maart 2012

Veel trends die heersen in de Franse foodservicemarkt zijn ook in ons kikkerlandje in opkomst: Gemak, eten bestellen via automaten, vers en gezond en een link met ‘lokaal’ klinkt ons Nederlanders tenslotte ook niet vreemd in de oren. Maar een ander land betekent ook een andere implementatie van de trend.  Aangezien Frankrijk vaak gebruikt wordt als bakermat en proefland voor nieuwe concepten in Europa, kunnen we er heel wat van leren! Daarom een uitgebreide blik in de Franse foodservicemarkt; met bij elke trend best-practices.

Onze collega’s van PlanetRetail hebben de Franse foodservicemarkt eens goed onder de loep genomen en per trend gekeken welke bijzondere innovaties er in de Franse markt te zien zijn. Aan ons de taak om te kijken wat wij hiervan kunnen leren voor de Nederlandse markt.

Convenience markt

Gemak is over de hele wereld een belangrijke trend. Consumenten willen iets dat snel en gemakkelijk is voor onderweg. Tegelijkertijd (en dat is zeker in Frankrijk belangrijk, maar ook bij ons) mag de kwaliteit er niet al te veel onder lijden. Vers blijft belangrijk.

Best practice bij ‘convenience’:

  1. 1: Gemaksketen “Monop’”…
    ... heeft zijn eigen convenience-model eens goed onder de loep genomen en naar aanleiding daarvan het een en ander gewijzigd om de vraag naar gemaksproducten beter te kunnen vullen.
  • Het bedrijf zorgt voor voorverpakt eten, bedoeld voor de lunchtijd. Dit gaat verder dan een broodje kaas: ze bieden sandwiches, salades, wraps, sushi en een uitgebreide selectie aan dranken en sapjes in flesjes.
  • Warme maaltijden, zoals soep en risotto kunnen opgewarmd worden in de magnetrons die in de winkel staan.
  • De keten heeft de laatste jaren kleine zithoekjes toegevoegd om consumenten aan te moedigen om ook eens daar te eten in plaats van het mee te nemen.
  • De keten biedt ook ‘meal deals’; in deze setting erg ongebruikelijk voor Frankrijk.
  1. 2: Marks&Spencer (M&S)…
    ...kwam in 2012 terug op de Franse markt, met een grote winkel op de Champs Elysees waar de grote ‘food hall’ het meeste winst genereert van de hele winkel. Hoewel er vanalles verkocht, is gemaksvoedsel bieden voor ieder dagdeel het credo.
  • ‘Pastries’ voor het ontbijt
  • Voorverpakte sandwiches en salades doen het goed tijdens de lunch
  • Kant-en-klare maaltijden bieden goede en snelle opties voor het diner


Zelf bestellen

Er kan steeds meer met technologie. Heel veel QSR’s in Frankrijk maken al gebruik van self-service in hun restaurants. Het biedt consumenten de keuze: zelf bestellen, of toch naar de man achter de kassa.
Als het goed aanslaat, kan dit wel eens de toekomst zijn van de QSR-sector. Het bespaard tijd, er worden minder fouten gemaakt in de bestellingen en het duurt minder lang voor de bestelling door is gevoerd. Daarbij scheelt het de uitvoerder ook nog eens in personeelskosten.

Best practice bij ‘selfservice’:

  1. Het Belgische QSR-concern ‘Quick’…
    … maakt in de meerderheid van de Franse shops al gebruik van het zelfbedieningsstation, om het bestelproces sneller te laten verlopen en de gemiddelde uitgaven van de gast omhoog te krijgen.
    • De kiosk maakt het makkelijk om een menu aan te passen aan de promotie van de dag of aan de tijd van de dag (handig voor Quick, een keten die veel werkt met tijd-gelimiteerde acties.)
    • Gasten kunnen zonder probleem een bestelling aanpassen tijdens elke stap van de bestelling
    • Om meer geld per gast binnen te halen, zorgt het restaurant ervoor dat het relatieve kleine prijsverschil getoond wordt tussen de bestelde maaltijd en een grotere variant daarvan. En voor er wordt afgerekend kan de gast nog kiezen voor een dessert of een extra side-dish. Dat zorgt er allemaal voor dat de gast meer gaat besteden.


Vers & gezond…

…Een trend die niet meer weg te denken is uit de internationale foodservicemarkt. Net zoals in andere Europese landen, willen de Fransen steeds meer keuze in gezonde producten zoals soep en salades – vers bereid natuurlijk! Dit was altijd al gewild in Frankrijk, waar voor zowel het ontbijt als de lunch altijd versgebakken of –bereidde producten te vinden waren bij de lokale winkeltjes. Nu heeft de overheid er nog eens een extra boost aan gegeven door de belasting op fastfood en frisdrank te verhogen begin 2012. Ook lanceerde de overheid een campagne waarin ze de bevolking aanraadt om ten minste vijf stukken groente en fruit per dag te eten.

Best practices bij ‘vers en gezond’

  1. 1. Pret a manger…
    …, de sandwichketen uit het Verenigd Koninkrijk is begin 2012 de Franse markt op gegaan. De keten koos er in Frankrijk voor om een keuken in de winkel zelf neer te zetten en op die manier te waarborgen dat alles gedurende de hele dag vers is.
  • De keten verkoopt versgemaakte sandwiches, salades, soepen en sapjes – alles in de winkel zelf bereid.
  • Gedurende de dag worden de schappen meerdere keren bijgevuld met verse producten. Dat moet ervoor zorgen dat hun producten zo vers als mogelijk zijn.
  • Hoewel het menu van Pret A Manger in Frankrijk redelijk hetzelfde is als het origineel in het Verenigd Koninkrijk, heeft de keten ook gekozen voor regionale aanpassingen, zoals een ‘jambon-beurre sandwich’.
  • Ondanks de foute spelling (Pret a Manger in plaats van Prêt a Manger, boert de keten goed in Frankrijk


2. McDonald’s
McDonald’s en ‘gezond’ is al lang geen tegenstrijdigheid meer in foodserviceland. De keten heeft in Frankrijk een ‘salad bar’ toegevoegd aan het concept. Iets dat goed valt bij de Fransen, omdat het past bij hun traditionele cafetaria outlets.

  • Gasten kiezen een basis voor een salade en kiezen daarna verschillende toppings voor een op maat gemaakte maaltijd.
  • De speciale ‘McSalad Counter’ gaat samen met een instore decor dat de nadruk legt op de versheid en voedzaamheid van het product
  • Het concept geeft McDonalds de ruimte om een gezond alternatief te bieden, daarmee een nieuw publiek aan te boren en tegelijkertijd niet al te ver af te wijken van het bekende model.


Lokale smaken

Frankrijk is een land dat niet zo houdt van buitenlandse inmenging. Vandaag de dag is de sandwichmarkt in Frankrijk gelijk opgedeeld: 50 procent marktaandeel voor ketens (vooral lokale ketens) en vijftig procent onafhankelijken. Nu de Fransen lokale ketens beginnen te accepteren, opent dit ook deuren voor buitenlandse ketens. Toch is het lastig voor buitenlandse ketens om binnen te komen. Frankrijk heeft een lange en rijke traditie van koffiehuizen en pubs. Buitenlandse ketens proberen nu te scoren met onderscheid door design en profilering. 

Best practice bij ‘lokale smaken’:

  1. McDonalds…
    … is er in geslaagd veel Fransen weg te lokken bij hun vertrouwde lokale cafés en naar ‘de Mac’ te trekken door middel van het concept ‘McCafé’. Om de consument zover te krijgen moest het concern heel wat op poten zetten:
  • McCafé verkoopt taartjes, gebak, specialistische koffie en andere warme dranken. In 2011 kwamen ze met het idee om ook baguettes te gaan verkopen. Belangrijk; omdat het in de Franse keuken een belangrijk item is!
  • Het concern werkt samen met lokale leveranciers om een product neer te kunnen zetten van hoge kwaliteit. Een product dat ten minste net zo goed, maar vaak nog beter is dan wat de lokale concurrent aan kan bieden.

 

Delen

Log in om te reageren. Inloggen