FSM: Drie speerpunten van beleid om consumenten te binden

FSM: Drie speerpunten van beleid om consumenten te binden
Gepubliceerd op: 18 april 2012

In 2012 moeten drie beleidsterreinen centraal moeten komen te staan om succesvol te zijn en consumenten aan je te binden. Dat blijkt uit de FoodShopper Monitor 2012, waarin we diep in gaan op het koopgedrag van de consument.

De drie speerpunten worden behandeld in de FoodShopper Monitor, hier te downloaden voor onze leden.

  1. Het assortimentsbeleid
    Welke producten ga ik centraal zetten en welke kosten zijn daarmee 
verbonden? Is de consument tevreden over mijn product? (ook de bijbehorende diensten scharen 
we onder ‘product’.)
  2. Het marketingbeleid
    Hoe ga ik de consument overtuigen met mijn aanbod? Hoe houd ik mijn formule 
of concept actueel en attractief? Wat is het unieke van mijn concept of formule? Kan ik trendsettend zijn of moet ik snel de veranderingen volgen? Opvallend is dat met name de 50+ consument sterk aanwezig is in Foodservice en zich daar niet optimaal bediend voelt!
  3. Het prijsbeleid
    Hoe kan ik het voor elkaar krijgen om de consument het gevoel van ‘voordeel’ te geven? Hoe verlaag ik mijn vaste en variabele kosten, terwijl ik in kwaliteit en service wellicht zelfs stappen vooruit maak?

De rol van nieuwe media bij het beïnvloeden van de consument wordt zeer belangrijk. Met name de jongere generatie gebruikt de smartphone als een hulpmiddel voor selectie van outlets en gerechten, voor z’n prijsbeeldvorming en voor het vragen en geven van meningen over producten en formules.

De consument in 2012
De consument vindt in crisistijd andere dingen belangrijk dan in tijden van hoogconjunctuur; dat moge duidelijk zijn. In goede tijden staat vooral de verkrijgbaarheid en het ‘spannende product’ centraal. In crisistijd wordt er veel selectiever geshopt en focust de consument meer op de prijs-waardeverhouding. ‘Vind ik dat echt relevante waarde voor mijn geld?’ lijkt het motto van 2012 te worden.

FoodShopper Monitor
Het FoodService Instituut Nederland heeft op verzoek van haar leden een nieuw beleidsrapport samen- gesteld. We geven het de naam ‘FoodShopper Monitor’. Want dit rapport is gebaseerd op het monitoren van het koopgedrag (rond eten en drinken buitenshuis) van consumenten (foodshoppers). Dat monitoren gebeurt door GfK (zie hoofdstuk 9) parallel aan hun onderzoek naar consumentengedrag in de supermarkt.

Vragen waar we op in gaan:
Welke argumenten gebruikt de consument voor zijn bestedingen aan eten en drinken buitenshuis? Waar koopt hij? Wat vindt hij belangrijk? Waarom maakt hij keuzes? Wat koopt hij precies? op welke manier heeft de crisis invloed op zijn gedrag? allemaal vragen die voor de totale buitenshuisconsumptie nog nooit integraal zijn beantwoord en die van groot belang zijn voor alle spelers in Foodservice om hun langetermijnbeleid mee bij te sturen.

 

De monitor is voor leden vanaf vrijdag te bekijken op deze pagina.

Delen

Log in om te reageren. Inloggen