FSM hoofdconclusies: Consument vindt kanalen uitwisselbaar - zoekt oplossingen

FSM hoofdconclusies: Consument vindt kanalen uitwisselbaar - zoekt oplossingen
Gepubliceerd op: 18 april 2012

De consument denkt niet in kanalen, maar zoekt veel liever naar oplossingen. Hij koopt iets bij de slager of bakker voor directe consumptie, koopt iets bij de supermarkt voor onderweg en bij de Hema een kant-en-klaarmaaltijd voor thuis of op kantoor. Kortom: consumenten denken niet langer in de klassieke kanaalfuncties! En dat veranderd hun gedrag in buitenshuis consumptie. Vijf conclusies over dit onderwerp, uit de FSIN FoodShopper Monitor.

87 procent van de Nederlanders eet zowel thuis, onderweg of ergens op een locatie buiten de deur. Dat betekent dat ze kanalen en segmenten met elkaar kunnen vergelijken. Maar niet alleen de kanalen (horeca, catering, gemaksoutlet, supermarkten, speciaalzaken en markt en overige retail), want elk hoofdkanaal heeft weer vier verschillende segmenten (zoals restaurants, dranken, logies en leisure bij de klassieke horeca)

Voor het bepalen van de keuze waar hij wil gaan eten, hanteert de foodshopper verschillende selectiecriteria. Hij beoordeelt elke outlet en elk product op basis van zijn verwachting ervan. Daarnaast vertoont hij in elk kanaal en segment een ander gedrag. Misschien drinkt hij thuis nooit chocolademelk, maar wel als hij onderweg is.
Daarom is inzicht in het koopgedrag van de consument over de totale foodsector van groot belang.

Conclusies:

1. Oudere consument wordt onderschat

Zowel de eenpersoonshuishoudens en de oudere consumenten (60+ers) worden door Foodretail in Nederland fors onderschat. Niemand richt zich openlijk op hen. Ook in Foodservice kan de focus veel beter. Ouderen zijn nu immers al veelbezoekers binnen verschillende foodservicekanalen! Dat zal alleen maar groeien – vooral als outlets goedkoper gaan worden en zich specifiek op ouderen richten!

Wat zoeken ouderen?

  • Kleinere (en goedkopere) porties
  • Kleine verwennerijen bij de koffie
  • Een verblijfsplek buitenshuis waar ze zich welkom voelen (inclusief een leestafel en relatief veel licht op tafel)
  • Parkeerruimte en toegankelijkheid zijn voor ouderen belangrijke selectiecriteria voor een foodservice-outlet

 

2. Eenpersoonshuishoudens zoeken vooral gemak

Eenpersoonshuishoudens zullen in aantal groeien naar ruim drie miljoen. Dat zijn zowel ouderen als jongeren. Supermarkten hebben deze groeiende groep consumenten nog niet in het vizier. Ze richten zich nog te veel op gezinnen met kinderen.

Wat zoeken de eenpersoonshuishoudens?

  • Ze staan voor een groot deel van de week open voor gemaksalternatieven voor het zelf koken, maar verwachten wel een goede prijs en een gevarieerd aanbod.
  • Gezondheidsargumenten spelen een rol: ze vragen steeds vaker om ultra-verse maaltijden. Dat geldt voor jong en oud

 

3. Consument volgt Amerikaans en Duits voorbeeld

Consumenten in Duitsland en de Verenigde Staten zijn relatief tevreden over de prijzen in buitenshuiskanalen. Ze kopen hun voedings- en genotmiddelen voor direct gebruik steeds vaker bij concepten die bekend staan om hun lage prijzen en veel zelfbediening.

Wat leren we van dit voorbeeld?

  • Consumenten vinden het zelf kunnen kiezen (en pakken) van producten en gerechten niet vervelend; ze waarderen het juist. Zeker als de prijs laag is. Nederlandse consumenten volgen dit gedrag; de snelle opkomst van wok restaurants, Subway, Hema en La Place versterken dit alleen maar.
  • De consument betaalt in Nederland voor een maaltijd gemiddeld 25 procent meer dan in Duitsland en tot 40 procent meer dan in de VS. (overigens zullen FSIN-cijfers die verschijnen in zomer 2012 laten zien dat de prijs in Nederland nu daalt en in de andere landen licht stijgt).
  • Consumenten in de VS en Duitsland besteden in 2012 weer meer in de verschillende buitenshuiskanalen. In Nederland verwachten consumenten nog dat ze dit jaar minder gaan besteden.

 

4. Consument vindt systeemhoreca niet vervelend
Consumenten vinden gemaks- en horecaformules een prima optie om zich te voorzien van een foodconsumptie. Formules en gestandaardiseerde concepten in Foodservice zijn typisch Amerikaans. Maar ook in het Verenigd Koninkrijk en Duitsland (de landen waar Nederland toch veel op lijkt) groeit het aandeel van de foodserviceformules fors.

Waarom kopen in systeemhoreca?

  • Precies weten wat je krijgt en tevredenheid over de prijs-waarde van je bestede bedrag zijn de belangijkste argumenten om bij formules te kopen
  • Amerikanen vertrouwen de meest succesvolle formules en daarom wilen ze er gedurende een groot deel van de week graag hun maaltijd of snack kopen.

 

5. Consument koopt Ready to Eat ook bij supermarkt
De supermarkt komt vaak als goed alternatief naar voren bij ready to eat producten. In de praktijk blijkt het zo ook te zijn. Opmerkelijk is dat supermarkten het zelf nauwelijks lijken te beseffen.

Top-5 lijstje van argumenten voor het kopen van een consumptie buitenshuis:

a. Snel je gerecht of product kunnen kopen (locatiegericht)
b. Goede prijs-kwaliteitverhouding (keuze van gerechten in combinatie met de formule)
c. Gemakkelijk te handlen (niet langdurig uitzoeken en gemakkelijk mee te nemen)
d. Gezond gevoel (niet tegen je geweten ingaan)
e. Snel te nuttigen (makkelijk te consumeren; zonder te veel verpakkingsproblemen en afval

Dit zijn de vijf belangrijkste conclusies uit de samenvatting van de FoodShopper Monitor.

De Monitor wordt op 18 april verzonden naar alle leden. Vanaf 20 april kunnen leden de monitor bekijken via deze pagina.

 

Delen

Log in om te reageren. Inloggen