FSM: Groeiverwachtingen voor komend jaar

FSM: Groeiverwachtingen voor komend jaar
Gepubliceerd op: 18 april 2012

Het FSIN signaleert drie plekken om te consumeren: thuis, onderweg of op een zitlocatie buiten de deur. De consument heeft dan de optie om ‘functioneel’ te consumeren of ‘hedonistisch’ te consumeren (voor de gezelligheid). Groei is met name te verwachten voor hedonistische consumptie, zowel bij at home als on the move.

Onderaan deze pagina vindt u een afbeelding van het schema dat het FSIN heeft samengesteld op basis van de cijfers van 2011. De stoplichten zijn de verwachtingen voor de komende twee jaar.

Groei-segmenten:

  • Hedonistisch at home
    Uit het schema blijkt dat er een groeimarkt is voor hedonistische thuisconsumptie. Dat wil zeggen kook-experimenteren, koken met meer ingrediënten, gebruik van premium-producten en slow food. Op dit moment is het marktaandeel van hedonistische thuisconsumptie 11,4 procent met een omzet van 6.425 miljoen euro.
     
  • Hedonistisch on the move
    Op dit moment wordt de hedonistische consumptie on the move nog niet bijgehouden en berekend. Daarom staat er geen marktaandeel of omzet vermeld. Maar feit is dat het in opkomst is en het FSIN verwacht hier de komende jaren groei te zien.
     
  • Functioneel on the move
    Snel, toegankelijk en makkelijk eten voor een goede prijs. Denk ook aan meeneemgerechten of verpakte producten. Het zijn allemaal dingen die passen binnen ‘functioneel on the move’. Op dit moment heeft ‘functioneel on the move’ een marktaandeel van 7,3 procent en een omzet van 4.095 miljoen euro.


Er is maar een segment in dit schema waar een rood stoplicht bij staat: hedonistische consumptie on the spot; op een zitlocatie buiten de deur. In deze markt verwachten we als FSIN geen groei voor dit segment. We hebben het dan over het uitgaan, plekken waar je heen gaat om sociale redenen, of plekken met hoge kwaliteit eten waar je heen gaat om de reputatie van de kok of de gelegenheid.

 

 

Delen

Log in om te reageren. Inloggen