Introductietrends in Nederland en buitenland – met toekomsttrends!

Introductietrends in Nederland en buitenland – met toekomsttrends!
Gepubliceerd op: 17 mei 2012

Onzekerheid, verwennen, gezondheid en innovatie waren in 2011 belangrijke trends in Nederland. Ze waren dan ook allemaal terug te vinden in de introductie top-20 van afgelopen jaar. Maar er komen ook toekomsttrends overvliegen vanuit de Verenigde Staten; onder andere ‘home-based luxury’. Collega’s van Symphony IRI Group zetten de huidige en toekomstige trends in producten op een rijtje.

Belangrijke trends in 2011

Opvallend is dat 2011 een matig introductiejaar was. De totale omzet van de top-20 besloeg 1,6 miljoen euro. Geen enkel jaar scoorde zwakker sinds de introducties zijn bijgehouden. Toch is de grootste introductie (Douwe Egberts met L’or Espresso) bijzonder succesvol. Slechts in drie jaren scoorde de grootste introductie hoger dan in 2011.
Het succes van L’Or Espresso komt onder andere door de populariteit van de Nespresso apparaten en de keuze van Nestle voor distributie van de koffie buiten het reguliere retailkanaal.
 

De top-4 hoofdtrends in Nederland:

  • Authentiek
    In Nederland was in 2011 opvallend veel hang naar het authentieke. De introducties van nieuwe producten lieten dat zien, zoals bijvoorbeeld ‘Oma’s opbakaardappeltjes’ van Cela Vita (plaats 16 in de top introducties van 2011).
  • Verwennen…
    …is ook nog steeds niet uit. Ook daarvan zijn producten terug te vinden in de top-20: bijvoorbeeld de Activia verwenyoghurt (plaats 14), en de Cup Cake decoratielijn van Dr. Oetker (plaats 6).
  • Gezondheid…
    …blijft belangrijk in onze maatschappij waarin het schoonheidsideaal nou eenmaal ‘dun dunner dunst’ is. De nieuwe introducties ‘Olijfolie van Croma’ (plaats 9) en ‘Sisi Fruit Limo’ (50% minder suiker en calorieën – plaats 12) illustreren dat maar weer
  • Technologie…
    …zorgt voor interessante nieuwe concepten. Zo zijn er bijvoorbeeld de Kent Convertibles; kleine mintballetjes van het rokersmerk.


Toekomsttrends in food & dranken

De komende jaren zullen we meer zien van de volgende trends:

  • Home-Based Luxury
    Er komt een ommekeer van on-the-go eten naar thuis eten. Daarbij hoort een voorwaarde: het moet wel snel, makkelijk, gezond en lekker zijn!
  • Better-for-You, and easier too!
    Producten moeten natuurlijk lekker zijn, maar het wordt steeds belangrijker dat een product ook goed voor je is. 90 procent van de bevolking probeert gezonder te eten, maar tegelijkertijd willen ze niet inboeten op de smaakbeleving. Dat vormt een uitdaging voor fabrikanten; zij moeten consumenten helpen deze balans te vinden.
  • Targeted Innovation
    Succesvolle innovaties kunnen er alleen komen als er diepgaand begrip van de shopper is. Op het moment dat aan die basisvoorwaarde is voldaan kunnen ook kleinere fabrikanten succesvolle introducties doen.

    Tip: de FoodShopper Monitor; uitgekomen eind april 2012 met foodshopper trends!
     
  • Green business
    Focus op duurzaamheid was al helemaal ‘in’, en dat blijft de komende jaren nog een belangrijk thema.


In deze bijlage kunt u de powerpoint presentatie van onze collega’s van het IRI bekijken, met meer informatie en achtergronden over de introductietrends.

 

Delen

Log in om te reageren. Inloggen