De weg naar foodservice van wereldniveau in vier minuten

De weg naar foodservice van wereldniveau in vier minuten
Gepubliceerd op: 29 mei 2012

Een convenience store van bijna 540 vierkante meter, waarvan een kwart is bestemd voor foodservice. Dat wordt geduchte competitie voor fastfoodrestaurants. Klanten kunnen een van de nieuwe menu-items bestellen (zoals een ‘walking taco’ of een ‘snack wrap’), maar ook de traditionele producten (zoals versgebakte biscuits of muffins). Hun bestelling wordt voor hun ogen klaargemaakt in minder dan vier minuten.
Dat is het geval in de nieuwe Rutter’s.

‘Ik heb een tijdslimiet gesteld van vier minuten op elk item dat besteld en bereid wordt’, zegt Jerry Weiner, vice president van foodservice van een gedeelte van Rutter’s winkels tegen C-News. ‘In de convenience store heb je te maken met perceptie. Als je klanten in de wachtrij van McDonald’s vraagt hoe lang ze hebben gewacht, zeggen ze vijf minuten als ze eigenlijk tien minuten hebben gewacht. Maar bij een convenience store wachten ze vijf minuten en denken dat ze tien minuten wachten.’

Bereiding
In het nieuwe concept van Rutter’s, dat is geintroduceerd in 2007, kunnen klanten het hele bereidingsproces van hun eten volgen. Of het nou gaat om het bakken van brood, samenstellen van een sandwich of het wokken van groenten. Daardoor wordt het credo ‘vers’ dat de winkel hanteert extra benadrukt. ‘Niets is gemaakt in de achterkamer’, zegt Weiner. ‘Die wordt alleen gebruikt voor opslag.’

‘Het zorgt ervoor dat we een stukje theater kunnen toevoegen. Vooral de wok. We zeggen tegen onze klanten dat we ze vers eten geven en we het pas klaarmaken nadat ze het bestellen. Het stukje toekijken zorgt ervoor dat het slaagt. Ze kunnen zelfs de broden, koekjes en muffins gebakken zien worden. Dat laat ons image tot leven komen en onderscheidt ons van de competitie.

In de toekomst verwacht het bedrijf dat meer convenience store operators aan de slag gaan met foodserivce, en dat zij die er al mee bezig zijn nog verder zullen gaan uitbreiden. En als winkels er niet zelf mee aan de slag willen, zullen ze waarschijnlijk een keten als Subway in de arm nemen om het foodservice gedeelte te vullen.

Kameleon
‘Ik zie geen limieten waar foodservice tegenaan kan lopen. Convenience Stores zijn net als een kameleon; we kunnen onze kleuren veel sneller aanpassen dan anderen. We kunnen ons eten-aanbod sneller aanpassen dan Starbucks, McDonalds of Subway vanwege onze ondernemers geest. Ondernemers die zich hieraan committen zullen blijven groeien en een flinke concurrent worden voor de QSR’s.’

Lees meer over Rutter’s via deze link, in een groot artikel dat C-News over hen schreef.

Delen

Log in om te reageren. Inloggen