Rob Adriaanse (Humphrey’s) - het succes van het keuzemenu-concept

Rob Adriaanse (Humphrey’s) - het succes van het keuzemenu-concept
Gepubliceerd op: 4 juni 2012

Rob Adriaanse is oprichter en algemeen directeur van Humphrey’s, een van de weinige Nederlandse restaurantformules met een landelijke spreiding. De keten telt nu 20 vestigingen. Belangrijke uitdaging voor Adriaanse in de huidige lastige economische tijd: hoe houden we de bezettingsgraad hoog, zonder de bruto-winst marge aan te tasten? Het is een van de vragen die hij tijdens het FSIN-zomercongres op 27 juni zal beantwoorden.

Gastenenquêtes
Het concept van Humphrey’s is gebaseerd op een driegangenkeuzemenu voor een aantrekkelijke prijs, momenteel €23,95. Die prijsstelling draagt bij aan het succes van de vrij grote restaurants (minimaal 160 zitplaatsen).

De kritische consument zoekt waar voor z’n geld en krijgt dat volgens Adriaanse. Uit de 60.000 gastenenquêtes die op jaarbasis worden ingevuld – bezoekers geven bij het afrekenen antwoord op enkele vragen – blijkt dat 97 procent van de mensen tevreden is over de prijs-kwaliteit verhouding,

Hoe krijgt Humphrey’s dat voor elkaar, hoe kunnen ze het doen voor dat geld? Adriaanse (opleiding aan Hotelschool Den Haag) vertelt het tijdens het congres.

Uitbreiding keuze
Adriaanse volgt de consumententrends op de voet. Reden om enkele jaren geleden een van de weinige echte aanpassingen aan het concept door te voeren: de gast kreeg meer keuze. De menukaart vermeldde eerst vijf voorgerechten, vijf hoofdgerechten en vijf nagerechten; nu is die verdeling acht-acht-acht.
Om het efficiënt te houden, wisselt de kaart niet meer maandelijks, maar eenmaal per twee maanden. Hoe Humphrey’s verder op trends en ontwikkelingen inspeelt, zal Adriaanse op 27 juni nader toelichten.

Groei in rendement
Belangrijke doelstelling en dus uitdaging tegelijk is groei in rendement. Dat vindt Adriaanse ook voornamer dan groei in aantal vestigingen. Als zich een geschikte locatie aanbiedt, zal hij de mogelijkheden altijd bekijken, maar hij weet dat lokale wetgeving en hoge huurprijzen remmend werken. Daarom richt hij zich in eerste instantie op een beter rendement.
Hoe? Hij vertelt het tijdens het zomercongres!

Mark Korzilius
De andere Keynote speaker op het FSIN zomercongres introduceerden we vorige week: Mark Korzilius van onder andere Vapiano. Lees hier meer over hem!

Wilt u ook naar het zomercongres? Geef u op via info@fsin.nl (alleen leden kunnen zich opgeven!), met vermelding van volledige naam, functie en e-mailadres. Uiterlijk opgeven voor 24 juni. Toegang uitsluitend na aanmelding en bevestiging daarvan door het FSIN. Bellen kan ook: 055 533 30 46.

Delen

Log in om te reageren. Inloggen