Prijs en waarde: kansen in de foodservice markt

Prijs en waarde: kansen in de foodservice markt
Gepubliceerd op: 5 juni 2012

Bedrijven die goed zijn in het spel van prijs en waarde, doen het de komende jaren goed. Daar praten we over op het zomercongres. Het thema komt voort uit verschillende onderzoeken van het FSIN, waaruit blijkt dat outlets op dat gebied vaak nog steken laten vallen.

Een goede verhouding tussen prijs en waarde is onontbeerlijk bij het slagen in de foodservice markt. Opvallend is dat juist dat aspect nog lang niet altijd goed doorgevoerd wordt door foodservice outlets.

In het FSIN/GfK Out of Home Formulerapport (een van onze managementreaders)  spraken we al over deze trend. Consumenten vinden ‘goede kwaliteit’ het allerbelangrijkst, net als ‘waar voor hun geld’. Prijs blijkt niet het allerbelangrijkste te zijn, maar consumenten zijn er het minst tevreden over, omdat de prijs niet in verhouding staat tot de kwaliteit.

Prijsbeleving
Uit ons onderzoek bleek dan ook dat bijna ieder kanaal hiermee aan de slag moet. Zowel convenience, snackbar, fastservice als gewone restaurants, wegrestaurants, bakery en foodservice in retail kregen het advies om eens goed te kijken naar hun prijzen. ‘De prijsbeleving kan flink worden verbeterd’, zo kregen ze te horen.

Aanbevelingen
Ook in onze recente FoodShopper Monitor doen we veel aanbevelingen en laten we zien waar de kansen liggen voor Foodservice. 

Kwaliteit assortiment
Een van die aanbevelingen is het verbeteren van de kwaliteit van het assortiment. Dat kan bijvoorbeeld door het toevoegen van biologische of regionale producten. Belangrijk is wel dat dit in combinatie blijft met ‘gemak’. Een makkelijke optie daarvoor is het bestellen van producten online, of het mee naar huis nemen van maaltijden.

Doelgroep-specifieke eisen
Een tweede aanbeveling van het FSIN is het kijken naar de eisen van specifieke doelgroepen. Zo vinden jongeren het belangrijk dat ze snel geholpen worden. Mannen letten minder op sfeer, vrouwen veel meer. Ouderen hechten daarentegen juist weer aan een praatje met de bediening.

Geld
De belangrijkste aanbeveling echter – en daar gaan we het dan ook met elkaar over hebben op het congres – heeft echter te maken met de prijs. De klant vindt het niet leuk om het gevoel te hebben dat hij teveel betaalt voor een product of service. Hierdoor verliezen outlets klanten aan foodservice in Retail. Een aanbeveling van het FSIN om afvloeiing naar FoodService Retail tegen te gaan, is om te werken met aanbieden, promoties, kortingsbonnen of klantenkaarten. 

Uit de FoodShopper Monitor blijkt dat klanten het waarderen als outlets hiermee aan de slag gaan. We hebben op pagina 96 een heel overzicht met acties die de consument het meest waardeert. Helemaal bovenaan de lijst staat ‘tweede product gratis’. Daarna volgen dingen als ‘tweede maaltijd gratis’, ‘all you can eat’, ‘gratis drankje’, of een gecombineerde aanbieding van bijvoorbeeld koffie en taart voor een vaste prijs.

Uit de FoodShopper Monitor blijkt dat deze acties een positief effect hebben op de bezoekfrequentie van een consument bij de outlet die gebruik maakt van deze acties. Met name voor restaurants, eetcafe’s en winkels met een eet- of drinkgelegenheid is er echt veel te winnen bij het gebruiken van deze acties.

Zomercongres
Op het zomercongres praten we hier verder over. In andere artikelen stelden we onze sprekers aan u voor: Rob Adriaanse van Humphrey's en Mark Korzilius van onder andere Vapiano en La Barraca

 

Meer weten over dit onderwep? Het zomercongres vindt plaats op 27 juni op kasteel de Vanenburg in Putten en staat helemaal in het teken van 'survival of the fittest - het spel van prijs en waarde'. Alleen leden kunnen zich opgeven! Geef u op via info@fsin.nl, met vermelding van volledige naam, functie en e-mailadres. Uiterlijk opgeven voor 24 juni. Toegang uitsluitend na aanmelding en bevestiging daarvan door het FSIN. Bellen kan ook: 055 533 30 46.

Delen

Log in om te reageren. Inloggen