Grote ketens aan de haal met sandwich-trend

Grote ketens aan de haal met sandwich-trend
Gepubliceerd op: 11 juni 2012

Sandwiches vormen de hoeksteen van elke menukaart – zowel bij full-service restaurants als fastservice ketens. Er worden steeds meer sandwiches verkocht dan de afgelopen jaren. De sandwich past namelijk helemaal bij de vraag van de consument naar goedkoop, vers, grotere variëteit, flexibele porties en gezonde producten.

Uit onderzoek van bureau Technomic blijkt dat maar liefst 41 procent van de consumenten in de leeftijd tussen de 25 en 34 wil dat restaurants meer mini-sandwiches aanbieden, die gegeten kunnen worden als snack of lichte maaltijd.

‘Wanneer je consumenten kleinere, deelbare porties geeft, wordt dat gezien als gezonder met minder calorieën. Deze trend lijkt nog lang niet op zijn retour’, zegt Executive Vice President Darren Tristano van Tehcnomic.


Beter dan standaard
'Trends als flexibele porties, variatie, vers en de mogelijkheid om te delen komen steeds meer naar voren in het sandwich segment. Deelbare producten geven operators een kans om verder te gaan dan het standaard menu. Ze kunnen spelen met nieuwe en bijzondere sandwiches, met speciale ingrediënten en toppings', zegt Tristano tegen de New York Times.

Herovering
Grote ketens zijn al bezig met het veroveren (of heroveren!) van de sandwich markt. Zo staat Pizza Hut op het punt om de sandwich shops flink uit te dagen. Dan denken ze met name aan de sandwich-leider: Subway. Pizza Hut komt namelijk met een nieuw product: P’Zolo.

De P’Zolo ziet eruit als een sandwich, klinkt als een sandwich (‘buffalo chicken’ of ‘meat trio’) en is geprijsd als een sandwich (drie dollar voor een sandwich of vijf dollar voor twee). Zondag werd hij in de V.S. geïntroduceerd.

Tegengif
Het doel van de P’Zolo is volgens Kurt Kane – hoofd marketing van Pizza Hut in Plano – om het ‘tegengif voor de gewone ‘everyday’ sandwich’ te zijn. ‘We gaan het gevecht graag aan met andere marktspelers’, zegt Kane tegen de New York Times.

Het bedrijf is dan ook duidelijk over wie die andere markspelers zijn. ‘Subway and the whole lunchtime sub shop category’, zei een van de advertentiemakers. ‘Dat doen we omdat we nu een fantastisch vervangend product hebben.’

Compliment
Subway geeft aan een ‘gezond respect’ te hebben voor de competitie. ‘Tegelijkertijd is imitatie de beste vorm van complimenteren. We zijn gevleid dat anderen aan ons vragen: hoe kunnen wij ook zo succesvol worden? We zijn ervan overtuigd dat we een goed aanbod hebben, aanzienlijk anders dan Pizza Hut.’

Delen

Log in om te reageren. Inloggen