Jan Willem Grievink: ‘een nieuwe werkelijkheid in de buitenshuisconsumptie’

Jan Willem Grievink: ‘een nieuwe werkelijkheid in de buitenshuisconsumptie’
Gepubliceerd op: 12 juni 2012

Volgens Jan-Willem Grievink, directeur van het FSIN komt er een nieuwe werkelijkheid in de buitenshuisconsumptie. ‘En het is tijd dat alle spelers, zeker ook fabrikanten en leveranciers, daar nu alvast rekening mee houden.’ Grievink is de derde keynote-spreker die we aan u voorstellen. Op het zomercongres duidt hij de veranderingen in de markt en zal hij het accent leggen op nieuwe kansen in de foodserviceketen.

Foodservice lijdt nog steeds onder de crisis. Voor de totaalmarkt is er (nog steeds) geen groei te verwachten. Maar toch is er duidelijk sprake van nieuw optimisme. Vooral aangevoerd doordat er ook concepten en segmenten zijn die wel groeien.

Nieuw
Ook consumenten zijn best bereid om geld uit te geven buitenshuis. Maar niet meer met hetzelfde automatisme als vroeger. Consumenten verwachten 'andere dingen' in ruil voor hun bestedingen.

Veel van de succesfactoren die in 2013 weer voor groei moeten zorgen, zijn nu al zichtbaar in de USA.

Groei
In de Nederlandse Foodservice begint zich een tweedeling af te tekenen: concepten die ondanks de crisis sterk groeien en concepten die ver weg zakken. Dat versterkt nog eens het (toch al) veranderende gedrag van de consument. Dat gaat voor grote veranderingen zorgen in de totale foodsector.

Nieuwe werkelijkheid
Jan-Willem Grievink, directeur FSIN, zal die veranderingen duiden en het accent leggen op nieuwe kansen in de foodserviceketen. "Er komt een nieuwe werkelijkheid in de buitenshuisconsumptie en het is tijd dat alle spelers, zeker ook fabrikanten en leveranciers, daar nu alvast rekening mee houden. Het FSIN wil haar leden voorzien van goede analyses en beleidsinstrumenten om komende veranderingen te duiden", zo vertelt FSIN directeur Jan-Willem Grievink.

Achtergrond
Jan-Willem Grievink is directeur van het FoodService Instituut Nederland en specialist in Foodservice en Foodretail. Hij monitort al tientallen jaren beide zijden van het maagaandeel van consumenten. Met zijn bedrijf ConCeption BV werkt hij voor veel bedrijven in de foodsector; zowel retail, foodservice als de leveranciers en organisaties van boeren en tuinders. Grievink schreef al diverse analyses, collegepublicaties, columns en handboeken. Regelmatig wordt hij als expert geraadpleegd over ontwikkelingen in de foodsector.

Keynote sprekers
De andere keynote sprekers hebben we in de vorige weken al aan u voorgesteld; Rob Adriaanse van Humphrey’s en Mark Korzilius van Vapiano. Klik op hun naam om meer te lezen over hen en het onderwerp waar ze over spreken.

Wilt u ook naar het zomercongres? Geef u op via info@fsin.nl (alleen leden kunnen zich opgeven!), met vermelding van volledige naam, functie en e-mailadres. Uiterlijk opgeven voor 24 juni. Toegang uitsluitend na aanmelding en bevestiging daarvan door het FSIN. Bellen kan ook: 055 533 30 46.

Delen

Log in om te reageren. Inloggen