‘Acties spelen een steeds grotere rol’

‘Acties spelen een steeds grotere rol’
Gepubliceerd op: 29 juni 2012

Acties, waaronder (groeps)aanbiedingen via internet, spelen een steeds grotere rol voor restaurantketen Humphrey’s. Het omzetaandeel dat uit acties komt, groeit dan ook, aldus oprichter en algemeen directeur Rob Adriaanse tijdens het FSIN Zomercongres dat plaats vond op 27 juni op Kasteel De Vanenburg in Putten. Adriaanse was gastspreker op het congres, dat in het teken stond van prijs versus waarde. Hij lichtte de pijlers van de succesvolle formule toe.

Humphrey’s, dat twintig restaurants verspreid over heel Nederland telt, werkt inmiddels ruim twintig jaar met een eenvoudig en duidelijk concept: een driegangenmenu voor een vaste prijs – op dit moment € 23,95, inclusief water – in een informele, tijdloze maar tegelijkertijd sfeervolle ambiance. Maandelijks trekt de restaurantketen 75.000 à 80.000 gasten, die gemiddeld € 30 per persoon besteden. Van alle gasten komt gemiddeld 40 procent voor het eerst bij Humphrey’s.


Prijsbeleid

‘Uitgangspunt is de vaste prijs. We willen geen trucjes uithalen met een plus-plus-plusprijs. Daarnaast bewaken we streng de prijs-kwaliteitverhouding. Het klinkt misschien gek, maar we willen de gemiddelde besteding niet eens hoger hebben. De klant is kritisch. We willen dat hij ook de volgende dag nog een goed gevoel heeft over hetgeen hij bij ons heeft gegeten én betaald’, stelt Adriaanse, die de klanttevredenheid via zo’n 15.000 klantenquêtes per jaar op de voet volgt.


Slim en efficient

Aan het principe van een vaste prijs werd in de loop der jaren niet getornd.  Wel kregen gasten meer keuze bij Humphrey’s: per maand staan er acht voor-, acht hoofd- en acht nagerechten op de kaart. Ook de aandacht voor efficiency en slimmer (centraal) inkopen nam toe. Zo doet de keten voor een aantal producten, waaronder vlees, rechtstreeks zaken met (buitenlandse) leveranciers en probeert het de productie van bijvoorbeeld de eigen sauzen zo veel mogelijk te standaardiseren.


Rendement boven groei

Adriaanse koerst vooral scherp op rendement. Groei van het aantal vestigingen is geen doel op zich. ‘Het komt zoals het komt. Vergunningstechnisch wordt het bovendien steeds moeilijker om nieuwe restaurants te openen’, meent hij. De overheid maakt het er niet gemakkelijk er op. Het duurt zo driekwart jaar, voordat je van start kunt. Tijdens het interview, waarbij FSIN-directeur Jan-Willem Grievink Adriaanse vragen stelt, erkent hij dat met name de ketens het goed doen. ‘Je hebt volume nodig.’


Moulin Rouge

Onlangs in Zwolle en eerder al in Utrecht startte Humphrey’s met een nieuw concept ‘Humprey’s en rouge’. Het interieur van deze restaurants met veel rood en pluche doet denken aan de inrichting van de Moulin Rouge in Parijs. Jong en oud waarderen deze nieuwe aankleding, die tegelijkertijd zorgt voor een prettige akoestiek. ‘Vooral oudere klanten vinden dat prettig.’


Supermarkt concurrentie

Vijftien jaar geleden was de zondag een drukkere dag voor Humphrey’s dan tegenwoordig het geval is. Adriaanse wijt het aan de zondagopenstelling van de supermarkten. Op een vraag uit de zaal over maatschappelijk verantwoord ondernemen, antwoordt Adriaanse dat aan duurzaam geproduceerde en ook biologische producten een (te) hoog prijskaartje hangt. ‘Daar komen we niet mee uit. Hoewel ik wel verwacht dat de vraag ernaar gaat toenemen. Ook streekproducten voeren we niet. Vooralsnog geven we de voorkeur aan centrale levering.’


Nog even nagenieten van het brunchcongres? U kunt hieronder de foto's bekijken.

Foto 1 van 42

Delen

Log in om te reageren. Inloggen