‘Alles draait om efficiency’

‘Alles draait om efficiency’
Gepubliceerd op: 29 juni 2012

In zijn benadering staat de gast centraal. Mark Korzilius, founder van de internationale keten Vapiano, het jonge concept La Baracca en de nieuwe formule B.Easy, laat er geen misverstand over bestaan, ook al ligt de nadruk in zijn verhaal op efficiency en de toepassing van nieuwe technologieën.

Tijdens zijn gloedvolle betoog op het FSIN Zomercongres onlangs in Putten neemt de key note speaker zijn toehoorders mee in zijn aanpak van nieuwe horecaconcepten, waarbij hij vaste horecawetten aan zijn laars lapt en buiten de gebaande paden treedt. Sinds hij zijn aandelen in het tien jaar geleden opgerichte Vapiano in 2010 verkocht, houdt Mark Korzilius zich vanuit het bedrijf Food Concepts Holding fulltime bezig met de ontwikkeling van nieuwe horecaconcepten.


Voorbeeldformule

Korzilius staat tijdens de ledenvergadering van FSIN kort stil bij de jongste loot aan de stam, grillconcept B.Easy, om vooral in te zoomen op La Baracca, de evenals Vapiano mediterrane formule die echter een stapje verder gaat. Met name op digitaal gebied en daarmee ook in klantvriendelijkheid.


Chippen

Bij La Baracca bestellen en betalen klanten zelf met hun chipkaart via een e-menu, waarna het eten ter plekke vers wordt bereid in het zicht van de klant. De formule speelt in op lunch en diner, en biedt gasten ruime keuze uit diverse Italiaanse gerechten die in kleine porties worden geserveerd. De inrichting is net als bij Vapiano eigentijds en combineert ook hier fresh, fast en casual dining met genieten, alleen of met vrienden.


Gasten zelf laten koken

De formule kent een strak format. Koks die een eigen draai aan de spaghetti bolognese geven, vliegen de laan uit. Creativiteit wordt alleen gewaardeerd bij het ontwikkelen van nieuwe producten, maar niet in het restaurant. Klanten moeten terugkomen en kunnen vertrouwen op dezelfde smaakbeleving. Korzilius filosofeert tijdens zijn presentatie over verrassingen van andere aard: waarom niet een stap verder gaan en klanten zelf maaltijden laten samenstellen. ‘Waarom zou je ze eigenlijk niet zelf laten koken?’ 


Efficiency

Korzilius komt niet uit de horeca, maar groeide op in het bedrijf van zijn vader, in de tegelindustrie. Het verklaart zijn, naar eigen zeggen, meer economische benadering waarbij efficiency en klantgericht ondernemen de boventoon voeren. Dit in tegenstelling tot veel andere formules die hun oorsprong vinden in de keuken.


'Maak van de nood een deugd'

‘Wat gebeurt er als je een tafeltje hebt gereserveerd in een restaurant? Je moet wachten op je eten, op je drinken en op de rekening’, stelt de ondernemer die zijn gasten ‘laat bewegen’ en vooral het gevoel wil geven dat ze de regie in eigen handen hebben. Korzilius maakt daarbij van de nood een deugd. Veel Duitse restaurants kampen met een personeelstekort en gelet op de vergrijzing zal dit tekort de komende jaren verder oplopen en tot grote veranderingen in de horeca leiden, voorspelt hij. Ook voorspelt hij een opmars van e-commerce. ‘De smartphone is voor veel mensen ‘hun beste vriend’.’


We hebben op het congres veel gehoord en geleerd. Bekijkt u hieronder de foto's nog eens, zodat het weer boven kan komen.

Foto 1 van 42

Delen

Log in om te reageren. Inloggen