Supermarkt meets gastronomie – trends uit Duitsland

Supermarkt meets gastronomie – trends uit Duitsland
Gepubliceerd op: 4 juli 2012

Een wijnproeverij, een ‘visseminar’; deze typisch gastronomische dingen zijn nu niet langer alleen aan de horeca voorbehouden. Steeds vaker krijgt die er een concurrent bij: de supermarkt. Bij onze Oosterburen is het al helemaal ingeburgerd: uit eten in de supermarkt! Een trendverhaal uit Duitsland. Ondernemer Zurheide doet zijn succesvolste marketinginstrumenten uit de doeken. Methodes waarmee hij zelfs op de ongunstigste locaties flinke omzetten weet te behalen. (Met fotoreportage).

Overzees was het al langer trendy: grote supermarkten waar ook foodservice een steeds duidelijkere plaats kreeg. Mooie bistro’s, een bakkerij met café erbij in en grote saladebars. Om nog maar niet te spreken van grill-stations waar een kok voor je neus de lekkerste spareribs staat te bereiden. Krijg je trek? Neem een portie mee naar huis of bestel wat en smikkel het lekker op in het restaurant.

Duitsland
Het klinkt mooi en hip, maar in Nederland is het nog lang niet zo ver, lijkt het credo van leveranciers en supermarktondernemers zelf. Toch is het bij onze Oosterburen al wel zo ver – en laten we niet vergeten dat Nederland toch veel lijkt op Duitsland…

Gastronomie
Een van de supermarktondernemers die zich (succesvol!) op het terrein van de gastronomen heeft gewaagd is Heinz Zurheide. Hij heeft meerdere supermarkten en in vijf van zijn zeven supermarkten neemt gastronomie een belangrijke plaats in.

 

Opwarmfase
Hoewel hij bijzonder veel succes heeft, was het geen vanzelfsprekend succes. In het Duitse blad ‘Foodservice’ praat hij over zijn succesfactoren en tegenslagen. ‘Als je verwacht dat je in een paar weken succes, hoef je het niet te proberen’, zegt hij. ‘Je moet minstens rekening houden met een opwarmfase van een jaar.’

Succesvolle marketinginstrumenten
Zurheide gelooft in klanten die fans worden van je bedrijf. Voor speciale avonden die hij organiseert (bijvoorbeeld gourmetavonden of seminars), hoeft hij dan ook maar een paar klanten aan te spreken in de bistro. Dat zet de molen in beweging. Zelfs zijn Champagne-Degustatie van 299 euro per deelnemer was binnen de kortste tijd volgeboekt. 

Die avonden noemt hij dan ook zijn ‘succesvolste marketinginstrument’.

Vleesliefhebbers
In zijn Bistro’s onderneemt Zurheide van alles om verschillende soorten klanten te overtuigen. Zo organiseert hij speciale ‘Steakweek’, waarin hij tien verschillende steakvarianten aanbiedt. Bijvoorbeeld de Argentijnse Rumpsteak voor 16 euro, maar ook een Wagyu-filet voor 89 euro. Deze verscheidenheid in aanbod moet de vleesliefhebber overtuigen. ‘Op dit gebied moet de gastronomie zich met ons meten en niet omgekeerd’, vindt Zurheide. ‘Op gebied van vlees zijn wij gewoon beter. We hebben de expertise, de referenties en een eigen rijpkamer.’

‘Maak klanten tot fans’
Het persoonlijke Zurheide-mantra is: ‘Klanten tot fans maken’. ‘Toen er in 1990 steeds meer discounters kwamen, moesten wij reageren’, zegt Zurheide. In het gevecht om het prijsleiderschap wilde en kon hij zich niet mengen, maar hij kon zich wel onderscheiden op gebied van kwaliteit en belevingswaarde van de aankoop.

‘En daar wordt de gastronomie een hele wezenlijke factor. Wij trekken een hele bijzondere klantenkring aan die geld uitgeeft aan kwalitatief hoogwaardige en exlusieve aanbiedingen.’

Kennisoverdracht
Die kantenkring maakt hij door bijzondere dingen te organiseren. Op de ‘Steakweek’ bijvoorbeeld, gaat het niet in de eerste plaats om het proeven van het vlees, maar om de kennisoverdracht. Daarom zijn er bij zo’n evenement ook altijd een kok, een wijnadviseur, een vleesadviseur en wanneer mogelijk ook nog een vertegenwoordiger van de boerderij waar het vlees vandaan komt, aanwezig.


Locatie

We horen vaak dat alles draait om ‘locatie locatie locatie’. Toch lijkt dat bij Zurheide niet perse zo te zijn. De best draaiende winkel van het Zurheide concern licht in Dusseldorf Reisholz. En dat laat zich niet verklaren door een bijzonder gunstige ligging. Het frischecenter ligt aan de rand van het industriegebied en in een deel van de stad met een laag inkomen. Wie hier omzet wil halen, moet van goeden huize komen om klanten naar zich toe te krijgen.

‘Geen van onze supermarkten ligt op een 1A-locatie’, zegt Zurheide. ‘Wanneer men zich op de klanten instelt, komen ze.’ Op deze locatie komen ook veel arbeiders van het omliggende industriegebied. ‘De gewone arbeider komt naar de snackbar, de bureau-etage gaat naar de Gourmet-Bistro of naar het Grill-Station’.


Eerder verscheen in deze trendserie al het verhaal over Trader Joe's: de succesvolle supermarkt uit Amerika met een grote eigen fanclub.


Het uitgebreide interview met Zurheide is terug te lezen in het Duitse blad 'FoodService' van 03/12

Foto 1 van 7

Delen

Log in om te reageren. Inloggen