Fast-Casual: de toekomst voor fastfood en casual dining

Fast-Casual: de toekomst voor fastfood en casual dining
Gepubliceerd op: 4 augustus 2012

In 2002 werd de veelbesproken film ‘Fast Food Nation’ gepresenteerd. Het was een van de factoren die McDonald’s zijn eerste kwartaalverlies in bijna vijftig jaar opleverde. Ruim elf jaar later is Amerika geen ‘Fast Food Nation’ meer, maar een ‘Fast-Casual’ Nation. Een uitermate succesvol segment dat het beste neemt van QSR en Casual-Dining en tegen de crisis op wist te groeien. Volgens analisten blijft deze groei de komende jaren doorzetten – onafhankelijk van economische ontwikkelingen.

Fast-Casual: een unieke mix van QSR’s (quick service restaurants) en Casual-Dining. Het beste van twee werelden. Zo succesvol, dat zowel QSR’s als Casual-Dining klanten verliezen aan deze brutale ‘nieuwkomer’. USA Today noemt het een van de grote uitdagingen voor nieuwe McDonald’s CEO Don Thompson: ‘De strijd aangaan met fast- casual. ‘Het is duidelijk een lange-termijn uitdaging’.

 

Succesfactoren

Het succes van fast-casual restaurants zit ‘m in hun reputatie voor snel, vers eten, met een goede prijs-kwaliteitverhouding en goed ontworpen take-out en catering services (klik ook hier voor een artikel over de succesfactoren van fast-casualketen Five Guys’).

Het succes is te zien aan de cijfers: fast-casual merken breiden veel sneller uit dan de rest van de restaurantindustrie, meldt Technomic. In 2011 hadden de 150 grootste fast-casual restaurantketens een restaurantgroei van 5,2 procent. Ter vergelijking: de 500 grootste restaurantketens van alle segmenten zijn goed voor een groei van 0,7 procent in restaurants.

 

Competitie

Het succes versterkt zichzelf, zodat de concurrentie met fastfood en casual dining alleen maar sterker wordt, zegt ook Darren Tristano, Exec. Vice President van Technomic:

‘Groter succes in fast-casual leidt tot een hogere  bezoekfrequentie en competitie in het segment. Als ik niet naar Chipotle ga voor lunch, dan ga ik naar een andere fast-casual keten zoals Five Guys’.

 

Jezelf beconcurreren

Geen wonder dus dat de omzet van de fast-casual restaurants flink blijft stijgen. De omzet van Five Guys steeg in 2011 met 32,8 procent en die van Panera Bread met 10,1 procent. De groei komt voor een groot gedeelte door het openen van nieuwe vestigingen.

Dat brengt ook weer nieuwe uitdagingen met zich mee. ‘Wanneer er meer units komen, wordt het moeilijke om het volume te laten groeien. Kijk maar naar Subway; het is moeilijk om dat volume te halen als je in feite je eigen concurrent bent.’

Five Guys doet het door prijsverhoging en ook door meer bezoekaantallen. Chipotle is een goed voorbeel van een keten die blijft groeien door slimme marketing en door het investeren in online bestellen’, aldus Tristano.

 

Bezoekersaantallen stijgen

 

Uit cijfers van de NPD-groep blijkt dat de bezoekersaantallen voor fast-casual restaurants de afgelopen jaren flink gestegen zijn, zelfs in de crisis. In de jaren 2009 en 2010, waar zelfs de QSR’s een negatieve groei lieten zien, wist het fast-casualsegment nog steeds meer bezoekers te trekken. (zie ook onderstaande grafiek).


 

Hoewel het fast-casual segment erg succesvol is, heeft het maar een klein gedeelte van alle restaurantbezoeken in handen. Uit onderzoek van NPD blijkt dat het slechts om vier procent gaat. (zie ook grafiek onderaan).

 

 

Hervorming

Toch heeft de fast-casual trend veel invloed. Want typische QSR’s hervormen zich en worden steeds meer ‘fast-casual’. Geleid door McDonald’s, die al in 2002 begon met hervormen, zijn de laatste jaren ook ketens als Wendy’s flink gaan vernieuwen. Tegenwoordig kun je er al een ‘bacon portabella Black Label burger met champignonsaus en ‘Muenster kaas’ krijgen, of een ‘apple pecan chicken salad’.

Geen slechte zet van Wendy’s, die vorige jaar voor het eerst Burger King voorbij streefde en daarmee nummer twee werd in de V.S., zo blijkt uit cijfers van Technomic.

Wendy’s senior Vice President (Denny Lynch) zei tegen Time: ‘Je wilt niet vast komen zitten in het midden’. Daarom zijn er tegenwoordig zelfs verse aardbeien te krijgen bij Wendy’s restaurants, en zijn de frietjes bestrooid met zeezout in plaats van gewoon zout.

Burger King kwam rijkelijk laat met zijn make-over, maar sprong toch ook op de fast-casual boot met hun speciale lijn van ‘BK Chef’s Choice Burgers’.

 

Redenen voor consumptie

Volgens de NPD-Group zijn 38 procent van de bezoeken aan een fast-casual segment loyale bezoekers, die komen onafhankelijk van de aanbiedingen. Veertig procent van de bezoekers zijn ‘switchers’; die gaan waar nieuwe items of promoties zijn te vinden. Veertien procent gaat zelden en denkt er niet echt over na, terwijl acht procent gaat voor de laagste prijs en komt voor speciale aanbiedingen. (zie ook de grafiek hieronder)

 

Toekomst

Om succesvol te blijven, moeten ook fast-casual restaurants zichzelf opnieuw blijven uitvinden. ‘Twintig jaar geleden was het nu noodlijdende midden-segment ook ontzettend populair. Maar ze bleven niet nieuw, vers en schoon’, zegt Bonnie Riggs van NPD.

Wat daar precies de beste manieren voor zijn, is open voor debat. Volgens consultant Dennis Lombardi van WD Partners in Columbus moeten operators meer focussen op de eet-ervaring. ‘Ze moeten connecten met de gasten in de winkel. Ze moeten een goede ervaring bieden’, zegt hij in Nation’s Restaurant News (NRN).

De beste manier om dat te doen? Volgens Lombardi zijn social media en loyalty programs daar een uitstekend middel voor.

Daar tegenover staat Dean Small, restaurant consultant in Laguna Niguel. Hij is het gedeeltelijk eens met Lombardi, maar gelooft dat het eigenlijk allemaal om eten gaat. ‘It comes down to food quality … variety’, zo zegt hij tegen NRN.

 

Delen Bekijk meer uit het nieuwsdossier "Fast Casual & Fast Fine"

Log in om te reageren. Inloggen