Casual Dining: een ‘twee-frontenoorlog’

Casual Dining: een ‘twee-frontenoorlog’
Gepubliceerd op: 6 augustus 2012

De economische crisis heeft grote schade aangericht in het ‘Casual Dining’-segment. De restaurants lijden onder de uitgavemindering van hun reguliere gasten en verliezen tegelijkertijd hun toekomstige gasten: de jongere consument, die steeds vaker kiest voor nieuwe(re) concepten en merken.

De Casual-Dining ketens (met redelijk goed geprijsd ‘sit-down’ eten) verliezen klanten aan hun Fast-Casual concurrenten (denk aan Chipotle of Panera Bread) – klik hier voor een artikel over ontwikkelingen en trends in het fast-casual segment!-. Die bieden naast service aan te toog en trendy menu’s niet veel anders. Sales bij full-service restaurants (dat is inclusief Casual-Dining), gingen in de laatste jaren flink omlaag.

Om te overleven zijn grote ketens in het Casual-Dining segment bezig met het hervormen van hun image. Ze focussen zich nu op de ‘post-recessie’ consument.

Voor sommige ketens houdt dit in dat ze hun hele merk moeten herzien. Andere ketens houden het bij oppervlakkige veranderingen als een cosmetische make-over en wat nieuwe menu-items.

Een van de Amerikaanse ketens die een hele make-over hebben ondergaan, is Applebee’s Neighborhood Bar & Grill. Zij renoveren al hun 1900 locaties. De nieuwe locaties meldden een omzetstijging van vijf procent.

Jongeren die horen bij de zogenoemde generatie ‘Millennials’ gaan graag naar de bar als ze klaar zijn met werken. Daarom kwam Applebee’s met speciale ‘Girls night out’-feestjes, die flink geadverteerd worden op Facebook.

Het lijkt de redding van de Casual Dining restaurants: goedkope cocktails, biertjes, en een nieuw menu, waar ‘vers’ bovenaan staat samen met een jonge en frisse uitstraling.

Delen

Log in om te reageren. Inloggen