We willen geen combo-deals meer – keuzevrijheid is de trend!

We willen geen combo-deals meer – keuzevrijheid is de trend!
Gepubliceerd op: 7 augustus 2012

Hoewel er talloze dingen in bundels komen (ons internetabonnement, telefoon, televisie, verzekeringen…), lijken we de voorgeschreven combinatie-maaltijden van fastfoodketens zat te worden. We willen keuze – zelfs al wijst de praktijk uit dat we toch keer op keer hetzelfde blijven kiezen.

Uit onderzoek van NPD Group blijkt dat er in Amerika een miljard (!) minder combinatiemaaltijden verkocht worden dan vijf jaar geleden. Dat is een daling van twaalf procent.

De reden hiervoor is tweeledig, zegt NPD. Ten eerste houden we erg vast aan ons geld (voornamelijk zo onder jongeren die het hardst geraakt zijn door de recessie) en ten tweede zijn we kieskeuriger geworden. Onze prioriteiten zijn veranderd en daardoor is een voorgeschreven combinatiemaaltijd niet meer zo aantrekkelijk als voorheen.
 

Geld besparen

In de leeftijden 18-34 jaar gaat het vooral om geld, zo zegt NPD bij monde van industrie analist Bonnie Riggs. ‘De nummer-1 reden dat deze groep stopt met  kopen de opkomst van het dollar menu: dat is een veel betere deal.’ Consumenten die voorheen combinatiemaaltijden kochten ontdekken dat je ook verschillende dollar-deals kan bundelen en de maaltijd daardoor ook nog eens goedkoper wordt.


Customizen

Maar er is meer aan de hand. Onze mindset lijkt veranderd. We willen geen voorgeschreven maaltijd, we willen keuzevrijheid om dingen om te wisselen – zelfs als we dat in de praktijk niet doen.

Want zo is dat, schrijft Time in een interview met Riggs. ‘Een van de belangrijkste dingen die we ontdekten is dat – onafhankelijk van leeftijd – consumenten houden van ‘customizen’; aanpassen.


Het gaat om het idee

Uit consumentenonderzoek blijkt dat we meer fruit, salades en dingen als uienringen in onze maaltijden willen zien. Het gekke is dat we daarvan niet perse extra veel gaan bestellen. Het is het idee van keuze dat telt, zo zegt Riggs:

‘Consumenten zijn niet echt van plan om meer te bestellen. Waar ze naar hunkeren is het idee dat er wat te kiezen is.’


Kids

Dit is niet alleen zo bij volwassenen. De trend sijpelt door naar de kinderen, die steeds minder kindermaaltijden bestellen. In 2011 is de omzet van Happy Meals en andere kindermaaltijden gezakt met zes procent van 1,3 miljard naar 1,2 miljard bestellingen.

Kinderen willen dus ook kiezen en nemen graag een mini-versie van het eten dat hun ouders eten. Ouders maken dus gretig gebruik van het dollar-menu: ze willen ruzie met hun kinderen vermijden en geven de kinderen wat ze willen. Daar gebruiken ze de dollar-aanbiedingen voor en slaan daarmee twee vliegen in een klap: Zij besparen geld en tegelijkertijd kunnen ze hun kinderen geven waar ze om vragen.

Lees hier meer over de terugloop van de kindermenu’s.

Delen Bekijk meer uit het nieuwsdossier "Fast Casual & Fast Fine"

Log in om te reageren. Inloggen