Kindermaaltijden staan op de tocht

Kindermaaltijden staan op de tocht
Gepubliceerd op: 7 augustus 2012

Grote fastfoodketens zien de omzet van hun kindermenu’s danig teruglopen. In Amerika werden er vorig jaar fors minder kindermenu’s verkocht die speeltjes bevatten: de verkoop daalde met zes procent naar 1,2 miljard maaltijden per jaar.

Sommige ouders vinden de kindermenu’s ongezond, of denken goedkoper uit te zijn door zelf een maaltijd samen te stellen. Maar volgens experts is er meer aan de hand: kinderen hebben steeds minder interesse in kidsmaaltijden en dit verlies van interesse begint op steeds jongere leeftijd.
 

Copy Cats

‘Kinderen houden ervan om volwassenen na te doen’, zegt Curt DiPasqua van Subway in de Orlando Sentinel. ‘Zodra ze vijf, zes, zeven jaar zijn willen ze hun eigen sandwich kiezen. En ouders delen ook vaak sandwiches met hun kinderen.’

Julie Casey heeft een restaurantadviesbureau in Orlando Florida en ze helpt restaurants familie-vriendelijker te worden Zij vindt dat restaurants te traag ontwikkelen. ‘De restaurantindustrie als geheel is erg langzaam in veranderingen doorvoeren en zich aanpassen aan de behoeftes van kinderen. Die zijn grotere fijnproevers geworden dan de mensen uit de industrie zelf.’
 

Vernieuwing

Ook McDonald’s woordvoerder Danya Proud zegt in de LA Times dat ze een verandering in het gedrag van kinderen ziet. ‘Ik zie een verandering in wat er wordt besteld voor kinderen, want families eten anders dan dat ze vroeger deden toen ze buitenshuis aten. Kinderen zijn nieuwsgierig en willen items delen met hun ouders, of ze blijven bij hun favoriete Happy Meal.’

Volgens McDonald’s is de omzet van de Happy Meals goed voor tien procent van hun totale omzet. En speeltjes hebben lange tijd een belangrijke rol gespeeld in het trekken van kinderen naar het restaurant. Maar kinderen verdrinken in het spul en raken steeds minder geïnteresseerd in de plastic prulletjes die geleverd worden bij kindermaaltijden.


Technology-savvy

Volgens marktkenners is de oorzaak hiervan de snel ontwikkelende kinderen; ze worden steeds slimmer op gebied van technologie. Een poppetje in een kindermaaltijd is dan op eens niet meer zo interessant als je ook een gameboy en een iPad naast je hebt liggen.

Delen

Log in om te reageren. Inloggen