Van een rood scenario naar succesvol beleid

Van een rood scenario naar succesvol beleid
Gepubliceerd op: 10 september 2012

Uit de beleidsmonitor blijkt dat de markt er niet bar gunstig voor staat. Een rood scenario dus. Maar hoe kunnen we dat rode scenario ombuigen en tot een succesvol beleid komen? In alle analyses piekt één instrument eruit dat moet zorgen voor omzetsucces en de mogelijkheid om de consument aan je te binden. Dat is ‘voordeelgevoel’ creëren bij de consument. Ook in de VS, waar de crisis in Foodservice voorbij lijkt te zijn, was dat de meest gebruikte strategie om succes te hebben. 

Maar voordeel (accent leggen op prijs-waarde) alleen is niet genoeg. Er moet ook verrassing in het aanbod blijven en de consumenten moeten attent gemaakt worden op argumenten om ‘toch echt hier te gaan besteden’.


Dat heeft geleid tot de top-3 van beleidsinstrumenten: het AMP-model. AMP staat voor Assortiment, Marketing en Prijs. Uit het schema blijkt dat alle drie de tools tegelijkertijd moeten bewegen om succes te hebben. (lees ook beschrijving onder de grafiek)

 

Delen

Log in om te reageren. Inloggen