Monitor: buitenshuisconsumptie onder druk

Monitor: buitenshuisconsumptie onder druk
Gepubliceerd op: 14 september 2012

De buitenshuisconsumptie zal in het jaar 2012 naar verwachting opnieuw krimpen. We vrezen een daling van 2,2% over het geheel van alle kanalen. Foodretail profiteert daarvan en zal haar omzet licht zien stijgen. De verwachte verschuivingen zijn te wijten aan het extreem lage consumentenvertrouwen en de achterblijvende bestedingen van die consumenten. Ze bezuinigen op buitenshuis eten en drinken.

De consument ziet buitenshuisconsumptie echter wel als iets dat bij de gewenste manier van leven hoort. Dat betekent dat alle seinen voor groei op groen komen te staan zodra het consumentenvertrouwen merkbaar gaat stijgen. Tot die tijd blijven vooral concepten die een aantrekkelijke prijs-waarde verhouding hebben het goed doen en lijden de klassieke horecaondernemers (met een relatief duur aanbod) het meest.

Het FSIN brengt deze week een nieuwe ‘Foodservice Beleidsmonitor’ uit; daarin leggen we de nadruk op analyses van de huidige situatie in de buitenshuisconsumptie en kijken we naar de leerpunten uit de crisis en de daaruit volgende marktkansen voor de komende jaren. Want ook binnen een dalende markt zijn er voldoende groeikansen! Juist voor bedrijven die het ‘net even anders doen' en de klant een betere prijs-prestatieverhouding bieden.

 

(leden kunnen onderaan het bericht doorklikken naar de volgende pagina voor een uitgebreider schema)

De huidige situatie

De totale omzet van de buitenshuisconsumptie zal eind 2012 bijna 400 miljoen Euro lager uitkomen dan in het jaar 2011. (circa 17,7 miljard Euro). Voor 2013 verwachten we dat de markt stabiliseert, maar dat er nog een kleine daling van de omzet mogelijk is.
De consument is in 2012 duidelijk meer thuis gaan besteden in plaats van buitenshuis. Als we daarbij ook nog een gemiddelde prijsstijging van 2,1 procent meerekenen, houdt dat dus in dat de consument flink goedkoper is gaan eten. En zoals gewoonlijk, komt die trend ten goede aan de supermarkt. Alle supermarkten samen zullen een half miljard Euro extra omzet binnen halen. Ook speciaalzaken zullen in 2012 weer – naar schatting – weer bijna 80 miljoen Euro omzet moeten inleveren.

Binnen Foodservice zijn het bedrijven die naar verhouding een aantrekkelijke prijs kunnen hanteren, die ook in crisistijd groei blijven laten zien. De meesten zitten in de ‘gemaksector’.


Kansen door onderscheid

Het FSIN onderzoek heeft laten zien dat je in crisistijd kunt groeien als je je weet te onderscheid worden belangrijker in de verhevigde concurrentiestrijd die aan het ontstaan is vanwege het achterblijven van de bestedingen. Groei komt de komende jaren van het falen van andere bedrijven en nog niet van een groeiende totaalmarkt!


De vijf belangrijkste ‘do’s’ die uit het FSIN onderzoek naar voren komen om nieuwe kansen te creëren zijn:

  1. Meer nadruk op prijs-waarde: consumenten willen een voordeelgevoel hebben.
     
  2. Jongeren willen graag op een hippe manier betrokken worden bij het selectie- en productieproces van het gerecht dat ze bestellen.
     
  3. Ouderen meer maatwerk bieden. Zij voelen zich een vergeten doelgroep in grote delen van de foodservicekanalen.
     
  4. Veel outlets in foodservice kunnen retailkenmerken toevoegen aan hun pakket. In een systeem van zelfbediening producten voor thuis of onderweg aanbieden. Ook de marketinglessen van retail moeten opgepakt worden. Zonder promoties en lage prijzen lopen consumenten je voorbij.
     
  5. Outlets kunnen nog steeds veel kosten van ambachtelijk werk flexibiliseren en uitbesteden aan grossiers en leveranciers. Zowel grote merkfabrikanten als kleine ambachtelijke leveranciers moeten nog in dat gat springen.


Succes komt ook door nieuwe trends

‘Willen we voorkomen dat Foodservice alleen maar terrein verliest aan Foodretail, dan moeten wij ons leren bedienen van hun wapens’, zo luidt de hoofdconclusie in het onderzoek. ‘Dat betekent nog meer voordeel, gemak en ook lekker en vers. Bovendien moeten wij als Foodservice de consument ook thuis kunnen bedienen’. Consumenten zijn namelijk nog steeds bereid om buitenshuis te consumeren!


Vijf manieren om van deze latente bereidheid te profiteren:

  1. Consumenten denken niet in kanalen of formules, maar in oplossingen
    Dit is de belangrijkste les die we kunnen trekken uit de crisisbestrijding in de V.S.: consumenten laten hun gedrag niet bepalen door het denken in termen van ‘kanalen’ of ‘concepten’. Zij zoeken gewoon een oplossing voor hun foodconsumptiebehoefte. En daarbij kijken ze naar iedereen die dat kan leveren. In de V.S. zijn daardoor tal van nieuwe concepten gebruikt waar retailers en restaurants in elkaar overvloeien.
     
  2. Pronk met biologische en authentieke producten
    Restaurants moeten het hebben van productkwaliteit. Dat betekent een verhaal vertellen over dat wat ze serveren. Biologische producten en streekproducten zijn daar uitermate geschikt voor. Ze bieden namelijk de mogelijkheid om te bewijzen dat lekker niet eens zo veel meer hoeft te kosten.
    Consumenten willen een onderbouwing voor een lekkere koopbeslissing. Dat is ook om zich in hun eigen omgeving te kunnen verantwoorden.
     
  3. Wees transparant over gezondheid
    Gezonde alternatieven aanbieden en een goed verhaal over kwaliteit worden belangrijke onderwerpen voor de komende jaren. Hoe doe je dat? Vooral door de consument openheid te geven over wat je aanbiedt en hem zelf keuzes te laten maken uit jouw alternatieven.
     
  4. Laat de consument zelf selecteren
    Zelfbediening is niet alleen goedkoop voor een restaurant, als je het goed doet, dan vergroot je hiermee ook nog het tevredenheidsgevoel van de gast. Dan heet het geen zelfbediening, maar ‘zelfselectie’. Dat kan ook in premium restaurants. Buffetten moeten wel sfeervol aangekleed zijn en een overdaad aan gerechten laten zien.
     
  5. Gebruik brood en fruit als goedkope groeiassortimenten
    Brood, fruit en groentesalades zijn goedkope producten en bieden de mogelijkheid om de consument voordelige en lekkere alternatieven voor te zetten die een complete maaltijd kunnen zijn. Daarnaast versterken ze de gezondheidstrend en ze bieden veel opties om kleur en sfeer in een concept te bouwen. De komende jaren zullen deze producten het hart worden van veel conceptinnovaties, ook in het gemaksegment.

U als lid krijgt de beleidsmonitor toegestuurd en deze zal rond 19 september op de mat liggen. Daarin staat nog veel meer informatie.

We hebben voor u alvast een uitgebreidere grafiek beschikbaar. Deze is te downloaden (te groot om weer te geven in dit nieuwsbericht) door te hier  klikken.
 

Voor leden houden we ook Quo Vadis Sessies, een middag van discussie en visievorming naar aanleiding van de Foodservice Beleidsmonitor 2013. Daar krijgt u apart bericht over! U kunt zich binnenkort online inschrijven, voor een van de sessies (11, 17 of 25 oktober). 

Delen

Log in om te reageren. Inloggen