At home-kanaal verwaarloost hedonist

At home-kanaal verwaarloost hedonist
Gepubliceerd op: 13 september 2012

De consument bezuinigt op zijn bestedingen buitenshuis en is geneigd om het thuis meer en vaker gezellig te maken. Dat blijkt uit de FSIN Beleidsmonitor die onderweg is naar de leden. Er komen dus meer consumenten die parttime hedonistisch zijn. De drie kanalen die vooral door de consument gebruikt worden om boodschappen voor thuis te doen, profiteren daar nog nauwelijks van. Supermarkten groeien wel, maar verleiden de klant nog maar weinig met luxe producten, dat gebeurt alleen met kerst en pasen.
Dat biedt kansen, ook voor de out-of- homekanalen die vaker ook lekkernijen voor thuis aanbieden. Speciaalzaken vergeten die klanten helemaal, vooral ook door hun gebrekkige openingstijden en te weinig onderscheidende producten ten opzichte van de supermarkt. Een alliantie tussen de betere speciaalzaken en horecaondernemers ligt voor de hand.

Kijkend naar de omzettrends in de drie At home-kanalen, blijkt dat de totale omzet in de At Home kanalen 38.700 miljoen is. De supermarkt heeft vijftig procent marktaandeel in handen. Daar zal de omzet dan ook verder groeien. 

Bij de markt en ov-retail groeit de omzet niet, alleen bij de boerderij en de internetverkoop. Daar verwachten we meer dan 2,5 procent groei.

Bekijk onderstaand schema voor een compleet overzicht van de markt.

Alle cijfers en grafieken zijn afkomstig uit de FSIN Beleidsmonitor die deze week verzonden wordt naar de leden.

Delen

Log in om te reageren. Inloggen