Omzetverwachting voor 2013-2014

Omzetverwachting voor 2013-2014
Gepubliceerd op: 13 september 2012

Met behulp van voorspellende modellen hebben we twee scenario’s ontwikkeld voor de totaalomzet van de foodconsumptie voor 2013 en 2014. Dat scenario komt uitgebreid terug in de beleidsmonitor.  In het gunstige scenario zal dit het plaatje worden dat in twee jaar tijd werkelijkheid wordt: een daling van de markt van ongeveer 2,5% per 31-12-2014 (dus in twee jaar tijd).
Maar in het ongunstige scenario zal die daling al eind 2013 werkelijkheid worden. De enige doorslaggevende variabele die dit veroorzaakt is het laag blijven van het consumentenvertrouwen in combinatie met een voortsudderende economische crisis.

 

In het ongunstigste scenario is er dus alleen in 2013 al een marktverlies van 2,5 procent. Het hangt allemaal af van het consumentenvertrouwen en de crisis. 

In zowel Out of Home als At Home wordt een prijsstijging tot 2,5 procent verwacht. Dat betekent in de meeste sectoren extra volumedaling.

In het schema dat voor de leden op de volgende pagina beschikbaar is, blijkt dat de de signalen voor klassieke horeca, catering, speciaalzaak en markt & OV retail op rood staan. Dat wil echter niet zeggen dat alle sub-categorieën een daling laten zien. In onder andere het schema in het nieuwsbericht over de at home kanalen, blijkt dat er wel degelijk groeikansen zijn in de kanalen die een rood stoplicht mee krijgen.

Daar hebben we ook nog een ander schema (het AMP-schema) voor beschikbaar.

Terugkomend naar de scenario-opties voor 2013 en 2014, kunnen we zien dat de supermarkt als totaalcategorie op groei staat. Gemak heeft een oranje licht, wat aanduidt dat er zowel groei als verlies is.

De leden kunnen dit allemaal in een overzichtelijk schema op de volgende pagina bekijken. Ook gaan we op de volgende pagina in op de verschillende factoren die het businessmodel Foodservice beïnvloeden; waar zitten de groeifactoren en waar de daalfactoren.


 

Hier onder vindt u een een schema dat twee scenario's kan weerspiegelen: of het scenario van 2013 en 2014, of - in het meest ongunstige geval - het scenario van 2013 alleen.

 

Welke factoren beïnvloeden businessmodel Foodservice?

Er zijn verschillende factoren en feiten die de Foodservicemarkt beïnvloeden. Zo is er bijvoorbeeld de economische groei, die voorlopig nog op donkerrood staat. Ook het aantal werklozen is niet gunstig, net als het consumentenvertrouwen en de koopkrachtontwikkeling.

Daartegenover staan positieve cijfers, zoals de consumentenprijzen, het aantal huishoudens en het aantal 1persoons huishoudens. Die factoren brengen weer wat balans in de schaal.

Het complete overzicht kunt u bekijken door op deze link te klikken. Daar komt u uit bij een pagina uit de beleidsmonitor die dit allemaal overzichtelijk weergeeft.

Delen

Log in om te reageren. Inloggen