‘Communiceren over food moet niet alleen over prijs gaan’

‘Communiceren over food moet niet alleen over prijs gaan’
Gepubliceerd op: 7 november 2012

De Nederlandse consument profiteert van relatief lage voedselprijzen in de supermarkt en uit onderzoek blijkt dat hij over het algemeen tevreden is met de food retail. Toch is het de vraag of de keten kwalitatief wel de juiste weg volgt. Is de focus op lage prijzen genoeg om consumenten tevreden te houden?

Dat is een van de vragen die aan bod komen in het ING-rapport ‘Food 2030 – samenwerking vanuit een nieuwe mindset’.
 

 

Aanbodgedreven vs vraaggestuurd

Volgens het rapport zorgt de focus op prijs ervoor dat food steeds minder persoonlijk wordt en echte vernieuwing tegengehouden wordt. Dat komt omdat volume steeds meer een vereiste wordt bij het lanceren van producten en daarmee de zaak is om de massa tevreden te stellen. ‘De keten blijft op deze manier te veel aanbodgedreven en te weinig vraaggestuurd’, aldus het rapport.
 

Vernieuwingsmogelijkheden - maar wat doen we ermee?

Volgens het rapport staat een behoorlijke groep consumenten wel open voor vernieuwing, maar speelt de food sector daar relatief weinig op in. Volgens cijfers van GfK en Solidaridad staan zo’n 3,9 miljoen shoppers open voor duurzame producten. ‘Deze zogenoemde open-minded, organics en demanding consumentengroepen zijn goed voor ruim de helft van de bestedingen aan levensmiddelen.’

‘In Nederland wordt het minst uitgegeven aan voedingsmiddelen in heel Europa. Dat roept ook vragen op. Doet Nederland het qua inkoop en efficiency beter, of speelt Nederland misschien niet goed in op de vraag?’
 

Download

Deze, en meer vragen worden behandeld in het ING-rapport, dat voor onze leden te downloaden is. Klik hier om naar de download-pagina te gaan (wel even inloggen!).

Delen

Log in om te reageren. Inloggen