De mentale kracht van de levensmiddelenmerken – wie wint?

Gepubliceerd op: 12 november 2012

EFMI, GfK en FNLI doen elk jaar een groot onderzoek om de merkkracht van de grootste levensmiddelenmerken in kaart te brengen. In totaal zijn 86 A-merken beoordeeld door 12.000 primaire shoppers. Douwe Egberts is dit jaar als winnaar uit de bus gekomen en mag zich het merk met de grootste ‘mentale’ merkkracht noemen.

Campina en Verkade zijn respectievelijk op nummer twee en drie beland. Verkade staat hiermee voor de vijfde keer op een top-3 plek.


Opvallendheid

Het is voor merken uiteraard een grote uitdaging om in de supermarkt op te vallen tussen de duizenden andere artikelen. Naast de verpakking kan een leverancier met verrassende acties, displays en andere activiteiten proberen om bij de shopper in het vizier te komen.

Het merk dat in de ogen van de shoppers het hoogst scoort op dit criterium is Coca Cola.


Categorie-afhankelijk

Ook elke deelcategorie is afzonderlijk beoordeeld. Zo wint Grolsch in de categorie ‘alcoholische dranken’, Douwe Egberts bij ‘non-alcoholische dranken (exclusief zuivel)’,  Verkade bij ‘zoetwaren, snacks, ontbijtproducten, brood en banket’, Conimex bij ‘kruidenierswaren overig’, en Campina bij ‘zuivel, kaas en geelvetten’. Bij de categorie ‘vers, salades, diepvries en verpakte groenten wint Dr. Oetker en Pampers wint bij ‘persoonlijke verzorging en schoonmaak’.

In onderstaand overzicht (bron: merk van het jaar 2012), ziet u de onderzochte merken gesorteerd per categorie en de bijbehorende winnaar.

Daarnaast beoordeelden de shoppers ook nog de merkkwaliteit, merkvitaliteit, merkinnovatie en merkexpressiviteit.

Leden kunnen het complete bestand met alle cijfers en uitkomsten hier downloaden.

Delen

Log in om te reageren. Inloggen