La Place: samenwerking in categorie drijft op passie voor food

La Place: samenwerking in categorie drijft op passie voor food
Gepubliceerd op: 13 december 2012

Foodservice staat onder druk, maar kent enkele groeiparels waaronder Gemak. Dit subkanaal groeit dankzij retailformules die sterk focussen op de combinatie van lekker, snel, bewust en betaalbaar. Een goed voorbeeld daarvan is succesformule La Place dat meer dan 35 miljoen bezoekers per jaar trekt. In maart 2013 opent La Place in Utrecht de deuren van de vierde generatie.

Conceptontwikkeling en formulebouw zijn belangrijke pijlers onder de successen van La Place. Het belang van formules zal de komende jaren alleen maar toenemen. Dat geldt ook voor category management evenals regionale en biologische producten.


Focus op assortiment

La Place voelde de tijdgeest jaren geleden al goed aan en formuleerde zes groene doelen: 100% natuurlijk, caloriebewust, biologisch, regionaal, duurzaam en vegetarisch. Deze aanpak komt duidelijk naar voren in de uitgebreide assortimenten en bleef niet zonder succes: de restaurantformule van warenhuisketen V&D behoort al jaren tot een van de meest vernieuwende concepten van Nederland en groeide vorig jaar met een omzet van € 245 miljoen uit tot de grootste speler in de retailhoreca.


Nog lekkerder

In maart opent La Place 4.0 de deuren. Met deze vierde generatie wil La Place nog groener zijn, nog authentieker en nog lekkerder producten bieden, onder andere op het dak van het restaurant. Daar kunnen consumenten straks niet alleen genieten van het uitzicht, maar ook van zelf verbouwde groenten en kruiden. Volgens Paul Bringmann, oprichter van La Place, kunnen consumenten er volgend jaar zelfs ‘tussen de aardappelen zitten’.


Partners in de regio

Om die groene aanpak te realiseren, werkt La Place nauw samen met (regionale) leveranciers, bij voorkeur van Hollandse bodem en met dezelfde passie voor natuurlijk, vers en authentiek. Een bekend voorbeeld daarvan is de samenwerking sinds 2010 met de bedrijven GRO Mushrooms en Vroegop-Windig om het koffiedik van de restaurants te hergebruiken voor de productie van oesterzwammen.

Een andere belangrijke partnervan La Place is biologische aardappelgroothandel Loogman uit Amsterdam. Mede-oprichter Droes Prinsen gaat op Innoveer samen met Loogman in op het thema samenwerking binnen de categorie. Wat is het geheim van een goede samenwerking en hoe houden ze die vol?

Klik hier om u op te geven voor de bijeenkomst

Bron foto: Out of Home Shops

 

Delen

Log in om te reageren. Inloggen