Deli XL over e-commerce: ‘Daar zijn waar de (horeca-)klant is’

Deli XL over e-commerce: ‘Daar zijn waar de (horeca-)klant is’
Gepubliceerd op: 13 december 2012

Als specialist op het gebied van online marketing, zag Anouk Beeren, manager e-commerce bij Deli XL, al vroeg de mogelijkheden die het world wide web biedt. Haar filosofie is even eenvoudig als veelzeggend: ‘Waar de klant is, daar moet je als bedrijf zijn.’

Deli XL opende in mei 2012 een nieuwe webwinkel, de grootste online shop in B2B, en zag de online omzet daarna van week tot week stijgen. Nog steeds ziet Beeren de gemiddelde weekomzet toenemen. Meer dan 80 procent van de totale omzet wordt inmiddels online gerealiseerd. Beeren is binnen Deli XL verantwoordelijk voor alle online marketing en online sales activiteiten. “Vanuit de diverse online formules werken we aan online campagnes, e-mailmarketing, bezoekerswerving voor events, de webshop en de online platformen Vers 24/7 en Foodreporter.”



Ander verdienmodel

Met deze laatste twee initiatieven wil Deli XL de online omzet met name binnen de horecatak verder opstuwen. Vers 24/7 is een online versmarkt waar (regionale) producenten eigen waar aanbieden. De groothandel wil zo nieuwe markten ontsluiten, ontvangt een percentage van de omzet en kiest daarmee voor een ander verdienmodel. Met Food Reporter, online content, video’s en verslaglegging, wil Deli XL het sitebezoek en uiteindelijk de conversie verhogen.


De beste online foodbeleving

Online marketing is uitgegroeid tot basis van de new business-strategie van Deli XL, concludeerde MarketingTribune medio dit jaar in een interview met de manager e-commerce. Het grote doel? “Binnen foodservice willen we het beste online platform zijn, de beste online foodbeleving bieden en de beste online service.”


Voorwaarde: geloven in e-commerce

Toen de online applicatie vijf jaar geleden succesvol bleek, heeft het bedrijf 'doorgepakt' en een veranderplan opgesteld. Belangrijke voorwaarde voor succes noemt Beeren het feit dat ‘iedereen in het plan geloofde’. “Uitdaging voor het bedrijf is nu: hoe zorgen we ervoor dat onze klanten ons bijhouden?” Ook internationaal loopt Deli XL voorop. Beeren geeft wereldwijd lezingen over de aanpak en visie van Deli XL op (de toekomst) van e-commerce.

Klik hier om u op te geven voor de bijeenkomst

Delen

Log in om te reageren. Inloggen