Social Media trends voor de restaurantindustrie in 2013

Social Media trends voor de restaurantindustrie in 2013
Gepubliceerd op: 4 januari 2013

Restaurants moeten zich focussen op het effectief gebruiken van de platforms waar hun bezoekers en medewerkers op zitten. Er komen minder nieuwe social media platforms bij dit jaar, maar de platforms die er zijn (met name Pinterest, Instagram en Twitter) zullen in 2013 gamechangers zijn voor bedrijven. Met name voor restaurants. 

Dit zeggen experts in het Amerikaanse blad Nations Restaurant News. Twitter is volgens hen een van de beste middelen voor restaurants om in contact te komen met klanten.

‘Twitter is als het snoepgangpad van de supermarkt, alleen dan op het sociale web’, zo zegt een medewerker van BTC Social Media Consultancy. ‘Potentiele gasten broadcasten hun gedachtes en vragen medetwitteraars om hulp bij het maken van hun beslissingen’ (bijvoorbeeld door de Nederlandse hashtag ‘dtv’: durf te vragen). Dit fenomeen heet crowdsourcing. Het wordt steeds groter.

FAQ
Er zijn nog veel meer mogelijkheden met dit sociale netwerk, aldus de experts. Mogelijkheden die de restaurantindustrie nog niet ten volle heeft benut. Het kan gebruikt worden als FAQ, waar twitteraars hun vragen kunnen stellen. Het kan fungeren als feedback systeem en wie weet zelfs als reserveringssysteem.

Twitter vs. Facebook
De experts vinden dat restaurants en foodservice merken het potentieel van dit platform nog niet begrijpen. ‘Ze kijken  naar de hoeveelheid volgers die ze hebben op Twitter versus fans die ze hebben op Facebook. Dan lijkt Facebook de betere manier om publiek te bereiken. In de werkelijkheid zijn er echter meer mensen op Twitter aan het praten over het merk die ze direct kunnen bereiken, dan op Facebook’, aldus Amanda Hite van BTC.

Op Facebook kan een merk alleen mensen taggen, of reageren op mensen die een comment op hun pagina hebben achtergelaten. Daarentegen kan een merk op Twitter zoeken naar opmerkingen, daar op in gaan en direct in gesprek komen met de persoon die het merk heeft genoemd.

‘Twitter maakt het mogelijk om een gesprek van twee kanten te krijgen. Niet alleen met de mensen die gekozen hebben om je te ‘volgen’. En met de juiste luister-tools, kun je marktfeedback krijgen, service problemen zien en nieuw publiek vinden.’

Gebruik foto’s
‘Mensen zijn visueel ingesteld’, aldus Hite. ‘Platforms als Instagram geven restaurants de mogelijkheid om foto’s van vers en lekker eten of etende mensen te posten. Het is een ding om te zeggen dat je een burger en friet lunch-special hebt, maar het is een hele andere ervaring wanneer je ook werkelijk een sappige burger en verse friet op een bord ziet liggen.’

Youtube
Ook het gebruik van video’s als (gratis) reclame is nog niet compleet uitgewerkt hoewel sommige merken er al mee weten te scoren. Daarmee zorgen ze voor lange termijn reclame en hebben ze de mogelijkheid zich zichtbaar te maken op andere platforms.

Een restaurant dat dit op een grappige manier deed, was Outback Steakhouse dat een grappige ’12 Days of Leftovers’-video postte op Youtube, in de dagen na Kerst. (zie hieronder)

 

 

Delen Bekijk meer uit het nieuwsdossier "Trends in 2013"

Log in om te reageren. Inloggen