Negen food trends in 2013 (VS)

Negen food trends in 2013 (VS)
Gepubliceerd op: 10 januari 2013

Minder voedsel verspillen, gezond snacken en ‘vleesloos grillen’: allemaal trends die in 2013 en de jaren daarna steeds belangrijker zullen worden. Deze negen trends komen uit de V.S. en zijn gesignaleerd door Phil Lempert.

1. Duurzaamheid: minder eten weggooien

In de VS wordt ongeveer 40 procent van al het eten weggegooid. In Nederland hanteert het ministerie van Landbouw een cijfer van 2,4 miljard Euro.
​Over de hele wereld worden bewustwordingscampagnes gelanceerd en het Europees Parlement nam een resolutie aan om de verspilling met vijftig procent terug te dringen. Dit geldt zowel voor thuis als voor buitenshuis. Ook van outlets en fabrikanten wordt verwacht dat ze met dit issue aan de slag gaan en minder eten verspillen.



 

2. Snacken verliest slechte naam

Een Chinese universiteit deed vorig jaar een verrassende ontdeking. ‘Mensen die snacks eten, hebben een gezonder dieet’. Het totaal aan fruit, granen, olie, sodium en melkinname gaan flink omhoog bij mensen die snacken. De studie is de eerste die laat zien hoe snacken in verhouding staat met een goed dieet, in plaats van met een slecht dieet.
Volgens Phil Lempert zal 2013 het jaar zijn van kleinere hapjes, kleinere porties van gewone maaltijden en grotere variëteit.
Ongeveer de helft van de Amerikanen eet tegenwoordig twee tot drie keer per dag een snack. Omdat werk steeds hectischer wordt, nemen deze mini-maaltijden toe. Dit is een trend die generatie breed toeslaat. Volgens de NPD-Group groeit de ochtend snack het snelste van alle snackmomenten (zie ook trend vijf!)


 

3. Gezondheid

De generatie van de baby boomers focust steeds meer op gezond eten. Zij zijn (meer dan welke andere leeftijdsgroep ook), bezig met gezond eten wanneer ze een maaltijd plannen. Ze volgen de voedingsadviezen van de overheid, proberen genoeg granen maar minder cholesterol binnen te krijgen en eten minder uit de frituur.
In de supermarkt zal dit zich reflecteren door steeds meer tomaten, vis, groente thee, wortels en soja-eten de planken vult. Bij out of home uit zich dat in gebalanceerd eten en vooral informatie over de voedingswaarde van producten.



 

4. Nieuwe proteïnen

Nu de prijs van proteïnerijk voedsel stijgt (kip, rund), beweegt de voedselindustrie weg van de traditionele proteïnes. ‘Vleesloos grillen’, is in opkomst in 2013. Deze trend wordt (net als vele andere) gedreven door de Millenials. Zij hebben op school veel meegekregen over ‘minder vlees’ of helemaal vleesloos eten en brengen dat nu in de praktijk. Veel proteïnerijk voedsel uit andere landen wordt mainstream, zoals Griekse yoghurt, Aziatische keuken, tofu-burgers en ander gemaksvoedsel.


 

5. Ontbijt wordt de belangrijkste maaltijd van de dag

Ontbijt is (gezondheid-technisch gezien) al de belangrijkste maaltijd op een dag. Kinderen doen het er beter van op school, houden een beter gewicht en kunnen dingen beter onthouden als ze goed ontbijten. Mannen die het ontbijt regelmatig skippen hebben een twintig procent hogere kans op type 2 van diabetes. 


Dit uit zich nog niet altijd in de foodservicewereld.Consumenten weten steeds beter wat goed voor ze is. Foodservice outlets kunnen hier nog beter op inspelen door meer te doen met het ontbijt. Lees ook ons artikel ‘kansen en knelpunten in 2013 ‘ voor meer informatie over ontbijt-kansen.



 

6. Supermarkttrend: diepvries-eten wordt ‘eten dat is diepgevroren’

Het diepvriesvak in de supermarkt heeft altijd geappelleerd aan consumenten die graag een smakelijke, makkelijke (en soms ook gezonde) maaltijd op tafel willen zetten. Maar tegenwoordig doet dat onderdeel het in de (Amerikaanse) supermarkten steeds slechter. Veel jonge consumenten zien diepvries eten als eten dat is ‘verwerkt’ in plaats van ‘bereid’. Fabrikanten moeten opletten dat ze hier beter over communiceren. Met name over het invriesproces, dat het de groei van micro-organismes vertraagt en daardoor de houdbaarheid vergroot.
 


 

7. Supermarkttrend: houd rekening met mannen

Mannen staan steeds vaker in de keuken of halen de boodschappen.  Ze worden ook foodshoppers. Dat vraagt om aanpassingen, zeker ook omdat mannen langer single blijven (gemiddelde leeftijd voor trouwen is nu 28.4 jaar, en in 1960 was dat 22.8 jaar in de VS.).

Uit onderzoek van CONE blijkt dat 52 procent van de vaders zich labelt als de ‘primaire persoon die boodschappen doet’. Tegenwoordig is in de VS 31 procent van de foodshoppers (in de supermarkt) mannelijk, en dat is meer dan het dubbele van de mannen die dat deden in 1985. Sommige Amerikaanse supermarkten experimenteren met speciale ‘man-gangen’.



 

8. Een nieuwe impuls aan de mobiele generatie

Foodshoppers hebben van het begin af aan de smartphones omhelst. Ze maken boodschappenlijstjes, vergelijken prijzen, zoeken recepten, delen foto’s over eten en zoeken achtergrondinformatie over een product. Maar dit is nog maar het topje van de ijsberg, er staat ons nog veel meer te wachten, zo denk Lempert.

In 2013 zien we het begin van onze smartphones die gekoppeld worden aan onze huishoudelijke apparatuur. We kunnen met onze telefoon controleren hoeveel melk er nog in de koelkast is, of de oven aanzetten onderweg naar huis. Er worden apps ontwikkeld die kunnen zien of fruit al helemaal rijp is, of diepvriesgroente bewaard is op de correcte temperatuur en of er wellicht slechte bacteriën in het eten zitten: een persoonlijk laboratorium op je smart phone dus.
 


9. Transparantie: wie maakt ons eten?

Consumenten verwachten dat fabrikanten transparanter worden. Vorig jaar al voorspelde Lempert een ‘celebrity boer’ in plaats van een celebrity chef. Supermarkten moeten fungeren als poortwachters: welke producten komen door de poort? Ze moeten bewijs eisen dat hun eisen wat betreft transparantie voldaan wordt, voordat de producten op het schap komen te liggen.

Bron: de trends in dit artikel zijn gesignaleerd en genoteerd door Phil Lempert van the Lempert Report. FSIN heeft hier een bewerking op gemaakt. Het originele artikel vindt u hier.

Delen Bekijk meer uit het nieuwsdossier "Trends in 2013"

Log in om te reageren. Inloggen