Sabine Möller: Grote winnaar, ook in Duitsland, is gemak

Gepubliceerd op: 20 december 2012

Foodservice is op zoek naar nieuwe formules en innovatieve concepten. Het is tijd om het oude denken opzij te zetten en te kijken naar (internationale) initiatieven die werkelijk waarde toevoegen in de beleving van de consument. Ook in Duitsland wint Gemak het van de andere kanalen buitenshuis. Daar spreekt prof. dr. Sabine Möller over op het Brunch Congres van het FSIN.

Als hoogleraar Convenience & Marketing aan de European Business School in Wiesbaden (Duitsland) is prof. dr. Sabine Möller zeer goed ingevoerd in de Duitse foodservicesector. Zij is een expert in het vertalen van veranderende consumentenwensen in businessconcepten die een brug slaan tussen horeca en supermarktkanaal. Lekkerland Europe is de founder van haar leerstoel.


Gezond en duurzaam

In haar presentatie tijdens ‘Viva Foodservice!’ zal Sabine Möller inzoomen op de bewezen succesfactoren die de Duitse foodservicemarkt weer in de groeistand hebben gezet. Bij onze oosterburen kenden de honderd grootste bedrijven een prima 2011 en dat kreeg een goed vervolg in het eerste halfjaar van 2012. Grote winnaars in Duitsland (zo schreef het FSIN al eerder in de Beleidsmonitor van september jongstleden) vinden we vooral in Gemak. Net als in Nederland. De trend naar meer gezonde en meer duurzame producten en gerechten breidt zich binnen dit kanaal verder uit.


Opmars van Gemak en Transport

Quickservice is in Duitsland goed voor 56 procent van de totale foodservice-omzet en transport (langs autoweg en op treinstations & vliegvelden) voor bijna 24 procent. McDonald’s groeit stevig door, op ruime afstand volgt Burger King. De eveneens Amerikaanse formules van Yum! winnen marktaandeel. Visketen Nordsee (fastservice en casual dining) bekleedt een stevige vijfde positie. Hierover zal Annette Mützel tijdens het FSIN Brunchcongres meer vertellen. Binnen Transport kende Lufthansa een uitstekend jaar, terwijl de omzet op en rond treinstations zich stabiliseerde. Datzelfde geldt voor foodservice langs de autoweg.

 


Onderweg genieten

 

Sabine Möller houdt zich binnen haar leerstoel onder meer bezig met verklaringen voor deze ontwikkelingen binnen de conveniencemarkt en meer specifiek met de drijfveren van consumenten on the go. Zo onderzocht zij in 2008 en ook 2010 het consumptiegedrag onderweg in een aantal Europese landen. Haar conclusie: onderweg iets eten of drinken hoort bij de levensstijl van veel Europeanen en het gebruik is veelvormiger dan tot nu toe werd aangenomen. Mensen eten niet tussendoor, vanwege haast of stress. De belangrijkste factor is het plezier van onderweg iets kopen en ervan genieten. “Veel mensen vinden het fijn om onderweg koffie te drinken of een sandwich te eten. Voor hen hoort de versnapering onderweg gewoon bij de moderne levensstijl.” Na nieuw onderzoek in 2011 naar de rol van kiosken en de kleine (avond)winkel ‘op de hoek van de straat’ concludeerde zij dat deze verkooppunten ook sociaal gezien een belangrijke rol spelen in (oude) buurtcentra.

Tijdens het FSIN Brunchcongres op de horecava staat ze stil bij de eisen die de huidige en toekomstige foodservicemarkt stelt aan bedrijven in de foodservicearena. Ook zal zij proberen de vraag te beantwoorden welke veranderingen hun intrede zullen doen in de Nederlandse out of home markt.

Geef u hier op voor ons brunchcongres op de horecava.

Delen

Log in om te reageren. Inloggen