Food hoger op prioriteitenlijstje consument

Food hoger op prioriteitenlijstje consument
Gepubliceerd op: 10 januari 2013

Voor het derde jaar op rij geven consumenten naar verhouding een hoger percentage van hun besteedbaar inkomen uit aan voedings- en genotmiddelen. Bedroeg dit percentage in 2010 nog 19,9 procent, in 2012 was dit 20,6 procent. Dit is een van de conclusies, die Jan-Willem Grievink, directeur van het FoodService Instituut, trok in zijn presentatie tijdens het jaarlijkse Brunchcongres op de Horecava.

Het congres voor leden, getiteld ‘Viva Foodservice’, stond dit jaar in het teken van een nieuwe werkelijkheid, nieuwe wetten en nieuwe kansen. Foodservice is op zoek naar nieuwe formules en innovatieve concepten. Het is tijd, besloot het FSIN, om het oude denken opzij te zetten en te kijken naar (internationale) initiatieven die in de beleving van de consument werkelijk waarde toevoegen.

 

Casual horeca

Na het welkomstwoord van FSIN-voorzitter Frederik Masselink trapte Jan-Willem Grievink af met een korte blik op de foodbestedingen in 2012 en in 2013. Consumenten besteden licht meer aan food. Vooralsnog profiteren daar alleen de at home kanalen (supermarkten) van. Out of home zag het marktaandeel opnieuw dalen. Het FSIN verwacht dat deze ontwikkeling zich in 2013 voortzet. Segmenten die (blijven) winnen zijn casual horeca, foodservice bij retail, quick service, convenience winkels en binnen supermarkten vooral de hard discounters.

 

Consumentenvertrouwen

Het FSIN onderscheidt vier krachten die van invloed zijn op de food(service)bestedingen: psychologische, economische, het besteedbaar inkomen en het aanbod, want uiteindelijk laat de consument zich graag verleiden. ‘Op dit moment zijn we echter een somber volkje’, stelde Jan-Willem Grievink, wijzend op het lage consumentenvertrouwen. De Nederlandse consument bezuinigt, vooral op verzekeringen en vakantie en uitstapjes. Smartphones en iPads ontspringen echter de dans, evenals eten en drinken, buitenshuis en onderweg, blijkt uit cijfers van GfK. In 2014 verwacht Grievink dan ook weer groei voor foodservice.

 

Thuis uit eten

Uit eten thuis blijft de grootste groeimarkt. Het gaat daarbij vooral om ‘functioneel eten en drinken’. Ook buitenshuis is dat de belangrijkste drijfveer van consumenten. Voor deze ‘functionele consument’ staat voordeel voorop. Verwachtingen moeten verder vervuld worden, de omgeving en het gerecht moeten ‘leuk’ en toegankelijk zijn en daar wordt de consument graag actief bij betrokken (zelf producten selecteren). Vers, aanbiedingen en gezond blijven daarbij dé aankoopcriteria. De ‘uitgaansconsument’ daarentegen verwacht meer, en wil echt verwend en verrast worden op een manier die bij hem (en zijn levensstijl) past.

 

Pop-up restaurants

Het FSIN signaleert ook in crisistijd groei. Uit cijfers van HTC Advies blijkt dat tijdelijke (pop-up) restaurants, koffieconcepten, festivals/evenementen, de snackbar en de horeca in de gemaksector op dit moment het best renderen. Nieuwe kansen liggen op het terrein van: het creëren van een prijs-, waarde- dan wel voordeelgevoel, het betrekken van consument bij de selectie van producten, de oudere doelgroep (senioren), het toevoegen van retailkenmerken en samenwerking met kleine ambachtelijke leveranciers.

 

De presentatie van Jan-Willem Grievink is hier te downloaden voor onze leden

Meer informatie over de cijfers vindt u in onze Nieuwjaarsmonitor

Delen Bekijk meer uit het nieuwsdossier "Nieuwjaarsmonitor"

Log in om te reageren. Inloggen