‘Trust, traceability en transparancy’

‘Trust, traceability en transparancy’
Gepubliceerd op: 9 januari 2013

Annette Mützel, eigenaar van Foodservice Solutions, had een duidelijk verhaal tijdens Viva Foodservice: waarom de Ikea-restaurants zo populair zijn? ‘Omdat ze de ziel en merkwaarde van Ikea ondersteunen. Swedishness. Een formule móet een ziel hebben.’

Annette Mützel werkte jarenlang voor de Zweedse meubelketen waar ze verantwoordelijk was voor het Europese restaurant- en ‘Sweden shop’-concept. Als adviseur is ze nog steeds nauw bij het bedrijf, en ook bij de pilotwinkel Delft, betrokken. Tijdens het FSIN Brunchcongres 2013 geeft ze een kijkje achter de schermen bij Ikea en Nordsee. 

 

Vertrouwen

De foodservicedeskundige opent haar presentatie met haar visie op een aantal (internationale) ontwikkelingen in foodservice. Belangrijke trends zijn gezondheid en vers (denk aan fruitsalades en ook zuivelproducten), vegetarische producten, lokale en regionale producten evenals biologische voeding. Het belangrijkste is ‘trust’.

Consumenten willen kunnen vertrouwen op het aanbod in foodservice en op de – in haar woorden – traceability en transparancy. ‘Ze willen weten waar het eten vandaan komt. (Gemaks)consumenten willen de kok zien, en letterlijk, in de keuken kunnen kijken.’ Mützel zal hen later gekscherend ‘mobile eaters’ noemen, gelet op de opmars van de digitalisering 24 uur per dag.

 

Emotie

Emotie speelt daarin een belangrijke rol. Namen van nieuwe formules of logo’s verwijzen vaker naar onze roots, naar vertrouwde ijkpunten, en voeren woorden als ‘oma’, ‘mama’ of ‘love’. Net als FSIN-directeur Jan-Willem Grievink benadrukt zij de ambiance van out of home locaties, die ‘gezellig, licht en warm’ moeten zijn. Ook andere zaken vragen aandacht, zoals de verpakking van producten, de service en natuurlijk het eten en drinken zelf; dat moet aansluiten bij de lifestyle van de veeleisende consument. Onderdeel daarvan is de manier waarop informatie daarover door jongeren met name wordt gedeeld: via facebook, twitter en andere ‘new communities’.

 

Case Ikea

Mützel, groot geworden in de ‘systeem gastronomie’ legt uit dat het Ikea-concept gestoeld is op volume, niet op marge. Alles bij Ikea wordt in eigen beheer geproduceeerd, de meubels, maar ook de foodproducten. Dat is onderdeel van onze ‘Swedish’ identiteit, stelt zij. Ook Ikea volgt de trends en voert sinds kort (internationaal) local food. Nieuw is eveneens de samenwerking in Zweden met een vegetarisch restaurant. Een noviteit bij Ikea Delft is de uitbreiding van het foodassortiment met wijn.

 

De presentatie van Annette Mützel is voor onze leden te downloaden.

Delen Bekijk meer uit het nieuwsdossier "Horecava"

Log in om te reageren. Inloggen