La Place: ‘We werken graag met partner die wil innoveren’

La Place: ‘We werken graag met partner die wil innoveren’
Gepubliceerd op: 8 januari 2013

La Place hecht sterk aan samenwerking met lokale (familie)bedrijven, zeker als deze leveranciers bereid zijn mee te denken en te innoveren in de producten voor de La Place-restaurants. Mede-oprichter Droes Prinsen benadrukt tijdens het FSIN-programma op de Horecava nog eens het belang van innovatie voor de formule. Ook online.

Prinsen, manager commerciële services, sprak op uitnodiging van het FoodService Instituut in het Innovatietheater op de beursvloer over samenwerking in de categorie. Hij deed dat in een tweegesprek met Christine Loogman, mededirecteur van biologische aardappelgroothandel Loogman. Loogman, met een afzet van duizend ton aardappelen per week de nummer twee in de biologische aardappelhandel, is sinds een aantal jaren de aardappelleverancier van La Place. In het gesprek onder leiding van Maarten Beernink van het FSIN gingen de twee in op verschillende aspecten van de samenwerking.

 

Langdurige relatie

Iedere week buigt het managementteam van La Place zich op de La Place-kookschool over een aantal producten. Na een zorgvuldige (blinde) selectie – gekozen werd uit 48 aardappelrassen – rolde de roodschillige Laura-pieper als beste en lekkerste (salade)aardappel uit de bus. De aardappel is ovaal, makkelijk te schillen en lichtgeel van kleur. Dat La Place, dat jaarlijks 35 miljoen gasten verwelkomt, graag werkt met kleine(re) familiebedrijven heeft volgens Prinsen te maken met de bereidheid in elkaar te investeren, flexibiliteit en betrokkenheid. ‘Zo kunnen we met elkaar meegroeien. We gaan voor continuïteit en niet voor de laatste cent.’

 

Elkaar kansen geven

Christine Loogman bevestigt dit (lacht): ‘Ieder jaar verdubbelen de volumes zich. Als je een goed ras voert en een vaste afnemer hebt, zijn telers ook bereid te investeren. Nog dagelijks gaan er telers om.’ Loogman laat zich niet uit over het omzetaandeel La Place. Prinsen: ‘Wij streven naar een dusdanige omvang die de ander niet schaadt, stel dat we mochten besluiten een andere weg in te slaan. Dat zullen we niet een, twee, drie doen. Bij een langdurige relatie hoort ook dat je elkaar de kans geeft eventuele fouten te herstellen.’

 

Seizoenen en logistiek

Of er leerpunten zijn? Prinsen: ‘Je hebt goede en minder goede seizoenen. Christine heeft me bijvoorbeeld al gewaarschuwd dat het afgelopen seizoen minder goed was. Dan krijg ik van haar een telefoontje, waarin ze me waarschuwt.’ La Place wil het aantal foodmiles beperken, maar besloot aardappelen uit Limburg toch via het Foodcenter in Amsterdam, de vestigingsplaats van Loogman, naar de La Place-vestigingen in het zuiden te vervoeren. Kleinschaligheid is zeer kostbaar, aldus Prinsen, die Nederland ziet als één regio.

 

Rusteloos blijven verbeteren

Aan de werkbank op de kookschool worden intussen weer nieuwe rassen geproefd en ook samen met Loogman nieuwe aardappelproducten ontwikkeld. ‘Voorwaarde is dat een nieuw product altijd beter is dan het product dat we al voeren.’ Innovatie is zeer belangrijk, stelt Prinsen. Hij spreekt van rusteloos blijven verbeteren. ‘Bedrijven die dat vergeten, verslijten snel en zijn over vijf jaar niet meer uniek.’ Hij wil niet veel kwijt over La Place 4.0 noch over de exacte locatie.

 

Online actief, ook in B2b

La Place opent dit jaar twee nieuwe vestigingen over de grens, in Duitse outletcentra, en start op zeer korte termijn op vijf locaties met online bestellen en zelf afhalen ofwel click & collect. De kerstperiode was goed voor 12.000 online bestellingen. La Place start online tevens met een (B2B) giftshop. Ook de V&D-warenhuizen, en mogelijk andere, derde kanalen waaronder groothandels, zullen La Place-producten in cadeauverpakking gaan aanbieden. ‘We willen het merk La Place uitbouwen.’

Delen Bekijk meer uit het nieuwsdossier "Horecava"

Log in om te reageren. Inloggen