Deli XL: ‘Samen de categorie melkkoffies laten groeien’

Deli XL: ‘Samen de categorie melkkoffies laten groeien’
Gepubliceerd op: 8 januari 2013

Deli XL speelt actief in op de veranderende rol van de grossier en heeft daartoe een strategische keuze gemaakt voor e-commerce en ook voor een nadrukkelijke samenwerking daarin met een aantal grote leveranciers. 

Groothandel Deli XL opende afgelopen voorjaar de grootste online shop in B2B en realiseert inmiddels meer dan 80 procent van de omzet online. Om de horecaklant ook virtueel te verleiden opende de grossier een tweede online platform, Vers 24/7.

Online marketing groeide in korte tijd uit tot basis van de new business-strategie van Deli XL. Daarin betrekt de (horeca)groothandel ook fabrikanten, zoals in de nieuwe online campagne rond opschuimmelk van FrieslandCampina. Anouk Beeren: ‘Doel van de campagne is om gezamenlijk onze kennis in te zetten.’

 

Visitekaartje ondernemer

Op Innoveer, één van de themapleinen tijdens de Horecava, licht de manager e-commerce bij Deli XL, samen met Wim Sturrus, national account manager out of home bij Friesland Campina, de samenwerking speciaal voor tientallen genodigden van het FSIN toe. Melkkoffies zijn populair. Het aantal koffiebars en koffievariaties neemt toe. Beleving staat daarbij centraal. ‘Goede melkkoffie is het visitekaartje van de ondernemer’, stelt Sturrus.

 

Merk niet pushen

In de online campagne spreken Deli XL en FrieslandCampina de ondernemer ‘persoonlijk’ aan. Enerzijds willen ze de omzet verhogen bij die ondernemer die de voordelen van melkkoffies nog  niet ziet. Doel is een omzetplus van 5 procent. Bij ondernemers die het succes van melkkoffies al lang hebben begrepen, willen ze Friesche Vlag als onmisbaar ingrediënt positioneren, bijvoorbeeld door het organiseren van een latte art contest. In de campagne wordt het merk niet genoemd. Sturrus: ‘We doen niet aan branding en willen de hele categorie laten groeien.’

 

Actief markt bewerken

Was dat intern niet lastig? ‘We vertellen het niet’, grapt hij op de beursvloer. ‘De totale foodservicemarkt stagneert. Juist dan moet je als fabrikant actief inspelen op ontwikkelingen’, meent hij. FrieslandCampina wil met opschuimmelk online 5 procent groeien bij klanten van Deli XL. Gemeenschappelijke factor is koffie.

Beeren: ‘Wij willen onze klanten virtueel verleiden. In een webshop kun je niet proeven. Daarom doen we deze campagne samen.’ Facebook, e-mail, website en print worden ingezet om ruchtbaarheid aan de campagne te geven. Ook Foodreporter, de online videoverslaggever van Deli XL, laat bezoekers van de site zien ‘hoe je een lekkere macciato maakt’.

 

Aantal groeidomeinen

FrieslandCampina en Deli XL formuleerden gezamenlijk een aantal groeidomeinen, waaronder hot drinks, brood, care & cure en kids, en initiatieven om die groei te realiseren. Sturrus: ‘Je moet daarover samen commitment bereiken, een kwestie van vertrouwen, aan de slag en vervolgens optimaliseren.’

Op de vraag van presentator Maarten Beernink van het FSIN of ‘Deli XL geen toeloop van fabrikanten verwacht’, antwoordt Beeren ‘dat ze welkom zijn’. ‘Samen met inkoop hebben we een top vijf van fabrikanten vastgesteld. Zo werken we onder meer samen Coca-Cola, Douwe Egberts en Unilever Food Solutions.’

Delen Bekijk meer uit het nieuwsdossier "Horecava"

Log in om te reageren. Inloggen