'Supermarkt en horeca bereiken einde levenscyclus'

'Supermarkt en horeca bereiken einde levenscyclus'
Gepubliceerd op: 12 februari 2013

'Supermarkten en horeca moeten de fundamenten van hun concepten vernieuwen. Ze komen aan het einde van hun levenscyclus. Ze zijn nu te eendimensionaal, een soort kanaal op zich. Maar consumenten denken niet in kanalen, ze denken in termen van het vervullen van behoeftes en het oplossen van problemen. En die behoeftes en problemen fluctueren steeds vaker.' 

'Afhankelijk van de plek waar je bent, het moment van de dag, de afspraken met de rest van de familie, je mindset en je tijdsklem, kan het zomaar zijn dat je als consument wel tien verschillende opties hebt en afweegt voor je consumptiebehoefte. En je smartphone helpt je daarbij!'

Dit schrijft Jan-Willem Grievink in het rapport 'Top Topics 2013' van FNLI en GfK. Het is een studie naar wat directieleden binnen de FMCG-branche in 2013 bezighoudt. 

'De supermarkt ziet zichzelf nog veel teveel als de plek waar je boodschappen doet en de horeca voelt zich te elitair als een gastheer als je uit eten gaat en waar je best het nodige mag betalen. Beide aannames raken achterhaald en de crisis heeft dat alleen maar versterkt. Ik weet dat ik wat overdrijf, maar ik ben ervan overtuigd dat zowel supermarkten als horeca radicaal anders moeten leren denken om relevant te blijven voor de moderne consument.'
 

Hoe ga ik zo meteen eten?

'De snelst stijgende groep consumenten is de groep die steeds vaker ‘in’ is om voor de korte termijn iets zoekt voor consumptie. Ik ga nu bedenken wat en hoe ik over een uur wil gaan consumeren. Dan speel ik de met opties wát ik zou willen eten, waar ik dat ga kopen, hoe ik ga selecteren, welke prijs, kwaliteit of aanbieding ik zou willen etc. En dan ook de vraag of ik dat terplekke, onderweg, thuis of ergens anders wil gaan nuttigen. Ik ga dan niet meer vanzelfsprekend naar de supermarkt of het restaurant. In dit spel met criteria zijn er voor mij tientallen opties. En de supermarkt is dan een tijdrovende optie en het restaurant is een dure optie. Ook de speciaalzaak, de gemakswinkel en de kiosk spelen mee in mijn afwegingen.'
 

Wat gaat er rond formules dan veranderen?

'Ik zie in de Verenigde Staten, waar deze foodshoppertrend al eerder is begonnen, intussen allerlei hybride vormen ontstaan die iets in zich hebben van de foodretail, de horeca en de speciaalzaak. Ik noem ze ‘food&meal shops’. Een klein deel van de supermarkten in de VS is intussen meer zo’n soort foodverkooppunt dan een verkooppunt van kruidenierswaren. Daarnaast komen er nieuwe concepten als FoodEase. In Nederland staat het nog in de kinderschoenen en is het vooral La Place en AH die vinden dat zij klaar moeten zijn voor dit hybride type foodshoppergedrag.'
 

Wat betekent dit voor leveranciers?

'Het verdienmodel van dit soort nieuwe concepten is totaal anders dan de bestaande van de supermarkt of horeca. Ook de rol van leveranciers, zelfs die van merkfabrikanten, zal anders moeten worden. Weg van de wetten van de grote volumes, maar vooral focussen op shopperrelevantie. En het betekent voor zowel formules als voor leveranciers dat er foodservicekennis nodig is. En inzicht in het (veranderende) shoppergedrag van de consument. Overigens biedt deze trend ook weer kansen voor kleine leveranciers, terwijl A-merk fabrikanten nog meer moeten focussen op innovatie en onderscheidend vermogen.'

'Als FoodService Instituut monitoren wij juist al het veranderende foodshoppergedrag van consumenten en we volgen de ontwikkelingen in alle foodkanalen, ook internationaal. We vinden het dan ook niet verwonderlijk dat juist de leden van het FSIN als eerste bezig zijn met deze nieuwe groeitrends.'

Voor onze leden is het rapport hier te downloaden.  

Delen Bekijk meer uit het nieuwsdossier "Horecava"

Log in om te reageren. Inloggen